Onderzoekers hebben een methode ontwikkeld om elektriciteit op te slaan in cement, gebruikmakend van betaalbare en ruimschoots beschikbare materialen, waardoor de betonnen fundering van een huis genoeg energie kan opslaan voor de dagelijkse behoeften. Deze technologie zou verder kunnen worden opgeschaald naar geëlektrificeerde wegen die elektrische auto’s van stroom voorzien tijdens het rijden.
Geëlektrificeerd cement wordt eindeloze energiebron

Waarom is dit belangrijk?
Deze innovatie belooft een ommekeer in hoe we denken over energieopslag en -gebruik. In een wereld die steeds afhankelijker wordt van hernieuwbare energiebronnen, biedt deze technologie een oplossing voor de onregelmatige energieproductie van bronnen zoals zon en wind.In het nieuws. Geëlektrificeerd cement maakt het mogelijk om elektrische energie op te slaan in de structuur van gebouwen en wegen, meldt Science.org.
Zoom in. Terwijl traditionele lithium-ion batterijen, zoals Tesla’s Powerwall, slechts tot een halve dag energie kunnen leveren, kan geëlektrificeerd cement genoeg energie opslaan om huishoudelijke apparaten een volledige dag van stroom te voorzien.
- Mogelijke toepassingen omvatten het aandrijven van elektrische auto’s via geëlektrificeerde wegen en het zelfstandig voorzien van energie voor huizen.
- Verschillende landen – Zweden, Denemarken en Duitsland – voeren al tests met geëlektrificeerde wegen uit.
Zoom out. Geëlektrificeerd cement biedt duurzame energie. Het wordt niet geplaagd door de inconsistentie in energieproductie van hernieuwbare bronnen, zoals zon en wind.
- Dit zal ook een impact hebben op de bouwsector. Er is sprake van een mogelijke paradigmaverschuiving in bouwmaterialen en energieopslag.
- Geëlektrificeerd cement heeft ook bredere toepassingen: van huishoudelijk gebruik tot openbare infrastructuren.
Samengevat. Tot op heden zijn de toepassingen van dit geëlektrificeerde cement beperkt tot kleine apparaten, met slechts genoeg vermogen om enkele LED-lampen te laten branden. Er wordt echter actief gewerkt aan het vergroten van de schaal. “Indien ze deze technologie naar een hoger niveau kunnen tillen, zou het uiterst veelbelovend zijn,” merkt Sang Nguyen op, een werktuigbouwkundige aan het Imperial College in Londen.