Gat in de markt: producten met een halal-keurmerk

De halal-industrie is in opmars. Aangezien moslims steeds belangrijkere consumenten worden, willen bedrijven een graantje meepikken. En dat beperkt zich niet meer tot de voedsel- en dranksector. Koploper in die evolutie: Indonesië.

Het ging viraal in 2018: Sharp, een Japans elektronicabedrijf, kondigde aan dat hun koelkast in Indonesië het halal-keurmerk ontvangen had. Belachelijk, klonk het op sociale media, want normaal gezien zou in geen enkele koelkast varkensvlees of alcohol mogen zitten, althans als hij leeg is. Achteraf bleek dit niet te kloppen, want in plastic kunnen producten zitten die uit varkensvlees gemaakt zijn.

Sharp is geen uitzondering. Steeds meer bedrijven dingen naar het halal-keurmerk voor hun producten. Moslims worden dan ook aanzien als een steeds belangrijkere consumentengroep. Een rapport van Euromonitor toonde aan dat een vierde van de wereldbevolking in 2030 uit moslims zal bestaan. In Europa stijgt de halal-markt jaarlijks met 10 tot 20 procent, afhankelijk van het product. In de VS spendeerden moslims globaal 1.200 miljard dollar aan voedsel en drank, volgens het Global Islamic Economy Report van Thomson Reuters en DinarStanders. Dat was in 2016. Dit jaar zouden die uitgaven stijgen tot 1.900 miljard dollar.

Indonesië koploper

Indonesië springt op de kar in dit verhaal. Dat is geen toeval. Het land telt niet alleen het hoogste aantal moslims ter wereld – 230 miljoen – maar het is ook het moslimland met de hoogste uitgaven aan voedsel en drank.

De overheid kondigde in november 2018 al aan dat het van plan was om halal-keurmerken verplicht te maken voor alle producten die het land binnenkomen. Eerder was dit al het geval voor goederen die te maken hadden met voedsel. Bakpannen en katteneten, bijvoorbeeld. Nu breidt het uit naar alles. De Ulema raad van Indonesië, de instantie die de keurmerken toekent, kreeg al aanvragen binnen voor de meest onwaarschijnlijke producten: van piano’s tot seksspeeltjes.

Meer