Gastankers wachten voor Spaanse kusten op optimale prijsniveaus

Voor de kusten van de Baai van Cadiz in Spanje liggen momenteel verscheidene tankschepen met vloeibaar gemaakt gas (lng) voor anker. De schepen wachten om hun lading naar Europese bestemmingen te kunnen brengen. Daarbij wordt niet alleen gewacht op ruimte op de terminals, maar in een aantal gevallen ook op optimale prijsniveaus. Dat hebben een aantal waarnemers gezegd.

“Voor de Iberische kust en in de Middellandse Zee dobberen tientallen gastankers al enkele weken rond”, merken de waarnemers op. “Sommigen wachten vergeefs op mogelijkheden om hun ladingen op de Europese gasterminals te kunnen afleveren. De voorraden moeten immers in speciale installaties opnieuw in gas worden omgezet vooraleer ze verder kunnen worden gebruikt.”

Beperkte capaciteit

“De installaties werken op volle kracht, maar kunnen de aanhoudende aanvoer van voorraden niet bijhouden. De grote volumes gas die in de tankers zijn opgeslagen, leggen de gebrekkige hervergassing-capaciteit in Europa bloot. Nochtans heeft het continent, rekening houdend met de drastische vermindering van Russische aanvoer, gasvoorraden voor de winter nodig.”

Een aantal bronnen merkt echter op dat er hier niet alleen van een gebrek aan voldoende hervergassing-capaciteit sprake is. “Sommige vervoerders laten hun schepen bewust wachten”, wordt er aangevoerd. “Daarbij anticiperen deze bedrijven op hogere prijzen. De prijzen voor Europees aardgas bevinden zich op hun laagste peil sinds juni.”

“Op amper een week tijd zijn de prijzen met 28 procent ingekrompen. Dat is te danken aan de beschikbaarheid van grotere voorraden en de hogere temperaturen. Verwacht wordt dat de meeste schepen hun ladingen begin november zullen leveren, maar sommigen zouden nog langer wachten om van verder oplopende prijzen te kunnen profiteren.”

Voor de kust van Cadiz zouden negen tankers voor anker liggen. De eigenaars van de schepen zijn het Spaanse concern Naturgy, de Britse BP Group, grondstoffenhandelaar Trafigura en het Amerikaanse bedrijf Cheniere.

Toegewezen slots

Er wordt wel opgemerkt dat een aantal schepen aan andere bedrijven zouden kunnen zijn verhuurd. Een woordvoerder van Naturgy stelde in een reactie dat de schepen van het bedrijf datums met toegewezen slots hebben gekregen om hun lading in Spanje te lossen en op die tijdstippen wachten.

Volgens de Spaanse havenautoriteiten zouden een aantal schepen al sinds midden september voor anker liggen. Een gedeelte van die vloot zou echter recent zijn vertrokken en koers hebben gezet naar terminals in het Verenigd Koninkrijk en Noordwest-Europa.

De experts zeggen niet te verwachten dat de schepen zullen beslissen de regio te verlaten om met hun voorraden naar Azië te varen. “Er moet immers met de stijgende transportkosten rekening worden gehouden, terwijl in Azië voor gas ook minder wordt betaald dan in Europa”, merken ze op.

Spanje is voor tankers met vloeibaar gemaakt gas de belangrijkste bestemming van de Europese Unie. Het land beschikt immers over zes terminals waar de voorraden kunnen worden afgeleverd.

(as)

Meer