Limieten van Europese gasinfrastructuur bereikt: tientallen LNG-schepen wachten voor kust om hun lading te lossen

Tientallen schepen die vloeibaar aardgas (LNG) naar Europa vervoeren, dobberen rond op zee terwijl ze wachten op plaatsen waar ze hun lading kunnen lossen.

Europa heeft, sinds Rusland Oekraïne binnenviel, behoorlijk wat kopzorgen rond aardgas. Voor de oorlog was het immers sterk afhankelijk van Rusland voor goedkope energie. Sinds dat niet meer mogelijk is, zoekt Europa koortsachtig naar andere verkopers van aardgas, vaak in de vorm van LNG die via zee wordt aangevoerd. 

Het goedje moet immers vloeibaar worden gemaakt voordat het kan worden verscheept. Om dat te doen, wordt het tot -160 graden Celsius gekoeld, waardoor het volume van de brandstof maar liefst 600 keer kleiner wordt. Eenmaal het op zijn bestemming aankomt, wordt het terug opgewarmd totdat het een gas wordt, waarna het kan worden gebruikt in woningen en de industrie.

Maar daar wringt het schoentje nu juist. Hoewel het continent een aantal alternatieve leveranciers heeft gevonden die maar al te graag hun LNG willen verschepen, begint duidelijk te worden dat er een limiet is op de hoeveelheid die kan verwerkt worden. Meer bepaald zijn er niet genoeg hervergassingsinstallaties, die nodig zijn om LNG terug om te zetten naar een bruikbare gasvorm. Volgens de berichtgeving van Reuters is de capaciteit momenteel volledig bezet.

Lading lossen buiten Europa?

In totaal zouden er nu al meer dan 35 volgeladen schepen ronddobberen in en rond het Middellandse Zeegebied voor de kust van Spanje. Dat terwijl er maar zes plaatsen zijn waar die kunnen aanmeren om LNG uit te laden. Als zij nog lang moeten wachten, bestaat de kans dat zij hun lading elders naartoe zullen brengen, buiten Europa. Ook de Spaanse nationale gasnetbeheerder Enagas heeft al medegedeeld dat het mogelijk schepen zal moeten weigeren door de drukte.

Spanje heeft de grootste hervergassingsinstallatie binnen de EU. Maar liefst een derde van al het aardgas dat via schip aankomt, wordt daar verwerkt. De opslagcapaciteit is nog groter: maar liefst 44 procent daarvan binnen de Unie ligt in Spanje.

Volgens een bron met kennis van de zaak zouden er bovendien ook voor de kust van andere Europese landen schepen staan te wachten. Het zou gaan om tientallen vaartuigen, citeert Reuters. Die wachten niet enkel op een plek bij de faciliteiten in Spanje. Er zouden ook schepen voor het Verenigd Koninkrijk (VK) in de wachtrij staan.

Drijvende gasterminals

De Europese naties besloten kort nadat de oorlog in Oekraïne begon, om de capaciteit uit te breiden. Dat willen zij op korte tot middellange termijn doen door drijvende gasterminals te gebruiken. Onder andere Duitsland, Frankrijk en Italië hebben al aangekondigd van plan te zijn om dergelijke platformen aan te kopen of te huren. De eerste drijvende terminals zouden eind dit jaar al in gebruik moeten worden genomen.

Toch is niet iedereen blij met die plannen. Volgens klimaatexperts zou de uitbreiding van de infrastructuur er immers toe kunnen leiden dat Europa langer afhankelijk zal blijven van fossiele brandstoffen.

(ns)

Meer