Gamesector is dankzij corona groter geworden dan de film- en sportindustrie gecombineerd

De coronapandemie heeft de gamesector geen windeieren gelegd. Tijdens de lockdowns is de verkoop van games wereldwijd toegenomen met 20 procent. Experts verwachten niet dat er een einde aan die groei komt volgend jaar.

Tijdens de lockdown zijn we met z’n allen veel meer beginnen gamen. Het is dan ook geen verrassing dat in 2020 veel meer games aan de man zijn gebracht. Het onderzoeksbureau IDC verwacht dat de inkomsten van de wereldwijde game-industrie over heel 2020 zullen afklokken op 179,7 miljard dollar. Dat is een stijging van 20 procent.

Film-en sportsector kregen klappen in 2020

Daarmee doet de gamesector het beter dan de film- en sportsector samen. Er zijn nog geen cijfers voor de filmsector in 2020, maar in het topjaar 2019 heeft die sector volgens de Amerikaanse organisatie Motion Picture Association 100 miljard dollar aan inkomsten binnengehaald. Volgens het accountantsbedrijf PwC zullen de inkomsten voor de sportsector in 2020 niet hoger liggen dan 75 miljard dollar.

Dat de gamesector het in 2020 beter heeft gedaan dan die twee sectoren zal niemand verbazen. Door de lockdowns konden heel wat sportevenementen niet doorgaan en moesten de bioscopen de deuren sluiten.

‘Ik verwacht dat er een groeivertraging komt zodra iedereen toegang heeft tot een coronavaccin. Het zal weliswaar nog even duren vooraleer iedereen gevaccineerd kan worden. Daarom ben ik er vrij zeker van dat die robuuste groei van de gamesector pas in 2022 zal vertragen’, zegt Lewis Ward, een onderzoeker bij IDC, in een interview met MarketWatch.

Diverse inkomstenbronnen

De gamesector is al een tijdje bezig aan een stevige opmars. De coronacrisis heeft dit simpelweg in een stroomversnelling gebracht. De inkomsten van gamebedrijven zijn niet langer uitsluitend afhankelijk van de verkoop van fysieke exemplaren in gamewinkels. Zo is het mogelijk om op alle gameconsoles online games te kopen. Voorts putten de gamebedrijven inkomsten uit bijvoorbeeld uitbreidingen voor hun spel (DLC’s), maandabonnementen waarmee u toegang krijgt tot een collectie spellen, zogeheten battlepassen waarmee u allerlei extra’s kunt vrijspelen,..

In tegenstelling tot wat veel mensen denken komt de gigantische groei niet van de consolemarkten, maar van de mobiele gamewereld. Volgens Ward zullen de inkomsten uit mobiele games, exclusief in-game advertenties, over 2020 stijgen met 24 procent tot 87,7 miljard dollar.

Iedereen heeft een smartphone in het bezit waardoor het veel gemakkelijker is om dergelijke games aan de man te brengen. Wie bijvoorbeeld een PS5-spel wil spelen moet daarvoor eerst een console in huis halen die minstens 400 euro kost.

IDC verwacht dat de inkomsten (inclusief hardware, games en andere diensten) voor de consolemarkt over 2020 zullen stijgen tot 52,5 miljard dollar. Dat is 20 procent meer dan in 2019. De verkoop van pc-games (inclusief Mac) zal volgens het onderzoeksbureau stijgen met 11 procent tot 39,5 miljard dollar. Er wordt daarbij geen rekening gehouden met de verkoop van hardware.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.