Games verantwoordelijk voor driekwart van wereldwijde app-inkomsten

Het voorbije jaar hebben apps wereldwijd 111 miljard dollar inkomsten opgeleverd. Dat betekende een stijging met 30,2 procent tegenover het jaar voordien, toen de applicatie-winkels een omzet van 85,2 miljard dollar lieten optekenen. Dat blijkt uit een rapport van het bureau Sensor Tower, gebaseerd op een analyse van de verkopen in de virtuele winkels van Apple en Google. 

De App Store van Apple registreerde vorig jaar 72,3 miljard dollar inkomsten. Dat betekende een stijging met 30,3 procent tegenover het jaar voordien. Bij Google Play was er sprake van een groei met 30 procent tot 38,6 miljard dollar. De App Store genereert al verscheidene jaren op rij ongeveer 65 procent van de wereldwijde inkomsten. 

De virtuele winkels hebben een gedeelte van hun omzetgroei volgens experts ongetwijfeld te danken aan de uitbraak van de coronapandemie. Een aanzienlijk deel van de wereldbevolking werd door de uitbraak van het virus immers met een lockdown geconfronteerd. Dat betekende echter ook een stimulans voor de aankoop en het gebruik van apps en games.

PUGB Mobile

De cijfers van Sensor Tower tonen dat vooral games voor de sector een belangrijke bron van inkomsten vormen. Deze activiteit vertegenwoordigde met een bedrag van 79,5 miljard dollar bijna 72 procent van de totale omzet. Het meest lucratieve game was PUBG Mobile, in handen van de Chinese groep Tencent. De franchise kon rekenen op een omzet van bijna 2,6 miljard dollar. 

De analisten merken op dat het game nog meer had kunnen opbrengen, maar in India geruime tijd werd geblokkeerd. Tencent raakte immers verstrikt in de oplopende politieke spanningen tussen India en China. Tegenover het jaar voordien kon PUBG Mobile een omzetgroei met 64 procent melden. 

TikTok

Honor of Kings, eveneens uit de portfolio van Tencent, eindigde op de tweede plaats met een bedrag van 2,5 miljard dollar. Dat was bijna 43 procent meer dan het jaar voordien. Daarna volgden Pokemon Go van Niantic (1,2 miljard dollar) en Coinmaster van Moon Active (1,1 miljard dollar). Ook Roblox verzamelde meer dan 1 miljard dollar.

Buiten de gamesector werden het grootst aantal inkomsten door het videoplatform TikTok verzameld. TikTok genereerde vorig jaar een bedrag van 1,2 miljard dollar. Dat betekende een stijging met meer dan 600 procent tegenover het jaar voordien.

Meer
Markten
Mijn Volglijst
Markten
BEL20