Gameplatform Steam zal meer games met AI aanbieden

Valve, dat achter het gameplatform Steam zit, heeft nieuwe regels aangekondigd voor game-ontwikkelaars die games met AI-technologie op dat platform willen publiceren. Het bedrijf wil op die manier transparantie bieden aan gebruikers, maar tegelijk ontwikkelaars aanmoedigen om AI-games op Steam te publiceren.

In het nieuws: Valve meldt dat het “veranderingen aanbrengt in hoe we omgaan met games die AI-technologie gebruiken”.

  • Gameontwikkelaars moeten aangeven wanneer hun games gebruik maken van artificiële intelligentie. Dat geldt zowel voor de onderliggende code, als beeld en geluid.
  • Bedrijven moeten ook beloven dat de AI-gegenereerde inhoud niets illegaals bevat en dat er geen inbreuken op auteursrechten worden gepleegd.
    • Als je als gamer zelf AI-content kan genereren tijdens het spelen, komt er nog een extra maatregel bovenop: makers moeten dan gedetailleerde veiligheidsmaatregelen beschrijven die uitleggen hoe er wordt voorkomen dat de AI illegale inhoud genereert.
  • Volgens Valve betekent het gewijzigd beleid dat het bedrijf straks “in staat is om de overgrote meerderheid van games die AI gebruiken uit te brengen”.

Waarom dit belangrijk is: Valve reageert hiermee op ontevreden game-ontwikkelaars.

  • Game-ontwikkelaars waren een halfjaar geleden ontevreden met de beslissingen die Valve nam, meldt The Verge. Het bedrijf wees verschillende games met AI-gegenereerde content af. Met 120.000 maandelijkse gebruikers is Steam een belangrijk platform voor onafhankelijke ontwikkelaars om hun games aan de man te brengen.
  • Mogelijke schending van de auteurs- en copyrightrechten waren toen de struikelblokken. Valve hield de harde lijn aan dat de ontwikkelaars moesten kunnen bewijzen dat zij de volledige rechten hadden op de dataset voor het genereren van content.
  • In juli verklaarde Valve-woordvoerder Kaci Boyle nog dat het doel van het bedrijf “niet is om het gebruik van AI op Steam te ontmoedigen; in plaats daarvan werken we aan hoe we het kunnen integreren in ons bestaande beoordelingsbeleid”. Die oplossing lijkt dus nu gevonden.

Spanningen over AI

Uitgezoomd: Verdeeldheid over AI in het algemeen onder de ontwikkelaars blijft bestaan.

  • Verschillende game-studio’s hebben aangegeven dat de technologie hen zou kunnen helpen bij de ontwikkeling: het testen van games, het uitwerken van concept arts of het vergemakkelijken van stemacteur-opnames.
  • Anderen vrezen dan weer dat AI gebruikt zal worden om op termijn personeel te vervangen. Zij verzetten zich in het algemeen tegen het gebruik van AI in de gamewereld.
  • De game-industrie kampt dus met dezelfde spanningen als Hollywood. Vorige zomer staakten schrijvers- en acteursvakbonden maandenlang, onder andere over het gebruik van AI bij film- en televisiewerk. De grote studio’s konden een akkoord afsluiten waarbij een gulden middenweg werd gevonden.
  • De opkomst van AI in creatieve sectoren lijkt niet meer af te stoppen. Vandaar dat duidelijke regelgeving nodig is, zodat spanningsvelden kunnen gaan liggen.
  • Tegelijk is de technologie in volle ontwikkeling, iets wat ook Valve erkent. Het haalt aan dat de regelgeving voor Steam kan veranderen naarmate de juridische regelgeving ook wordt aangepast.
    • Het is uitkijken naar de concrete invulling van de verschillende AI-wetgevingen, met name dan de Europese AI Act: die is behoorlijk strict, iets waar bedrijven ook al over morden.
Meer