Satellietnavigatie kan de binnengrenzen van de Europese Unie filevrij helpen houden. De technologie kan vrachtbedrijven ondersteunen om een ongehinderd grensoverschrijdend vervoer te organiseren. Dat zegt het European Global Navigation Satellite Systems Agency (GSA).
Het agentschap een nieuw systeem, waarbij data van navigatiesatellieten naar een verkeersapp worden gekanaliseerd. Het concept moet volgens de betrokken partijen wachttijden bij grensovergangen verminderen.
Chaos
‘Maatregelen om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan hebben op belangrijke Europese verkeersaders al herhaaldelijk tot chaos geleid,’ benadrukt Pascal Claudel, directeur van het European Global Navigation Satellite Systems Agency. ‘Sluitingen en restricties veroorzaakten soms files met een lengte tot bijna 100 kilometer.’
‘Er wordt momenteel in diverse landen nagedacht over een mogelijke versoepeling van de maatregelen. Hou er echter rekening mee dat de fileproblemen aan de grensovergangen kunnen terugkeren.’
Het agentschap is daarom gestart met een proefproject. Daarbij worden realtime data van Galileo, het Europese systeem voor satellietnavigatie, gebruikt. De gegevens worden doorgegeven aan een app en een website. De resultaten zullen zowel aan grensbeambten als aan chauffeurs ter beschikking worden gesteld.
‘Regelmatige updates van de satellieten en grensbeambten zullen de chauffeurs een nauwkeurig beeld van de actuele verkeerssituatie kunnen geven,’ zegt Claudel. ‘Zo kunnen transporteurs tijdig mogelijke verkeersproblemen identificeren en eventueel een alternatieve route uitstippelen.’
Interesse
Voor de technische ontwikkeling van de app werd beroep gedaan op het Joint Research Centre (JRC) van de Europese Commissie. Grensautoriteiten in Frankrijk, Roemenië, Hongarije, Italië en Tsjechië zouden al interesse hebben getoond in het gebruik van de technologie.
‘Door het ondersteunen van een oplossing die het vervoer van cruciale goederen over de grenzen heen vergemakkelijkt, levert Galileo een belangrijke bijdrage om de impact van de coronapandemie op de Europese economie en de Europese burgers te helpen verminderen,’ zegt Claudel nog.
Ook de International Road Transport Union (IRU) is bij het project betrokken. Raluca Marian, hoofd van de Europese divisie van de transportbond, reageert positief op de inzet van het Europese ruimtevaartbureau voor de aanpak van concrete problemen.
‘Dit is een goede stap in de aanpak van problemen die logistieke stromen op het Europese grondgebied kunnen bedreigen,’ benadrukt Marian.