Franse vliegtuigbouwer Dassault viseert marktleiderschap luxejets

De Franse vliegtuigbouwer Dassault Aviation heeft zijn nieuwe luxejet Falcon 10X voorgesteld. Het toestel moet de concurrentie aangaan met de vloot van sectorgenoten zoals Bombardier en Gulfstream. Dassault hoopt de Falcon 10X midden dit decennium op de markt kunnen brengen. 

‘De Falcon 10X is de grootste en snelste luxejet die Dassault Aviation ooit heeft gebouwd’, betoogde Eric Trappier, chief executive van de Franse vliegtuigbouwer, bij de voorstelling van het model. ‘De Falcon 10X zal ook een groter bereik hebben dan alle eerdere vliegtuigen die Dassault op de markt heeft gebracht.’

Groeiend marktsegment

Het toestel zal volgens Trappier in staat zijn om zonder tussenlanding een vlucht van nagenoeg 14.000 kilometer af te leggen. Dat is voldoende om van New York naar Peking te vliegen. De topman van Dassault voegt eraan toe dat de Falcon 10X tevens over de grootste passagiersruimte uit de wereldwijde vloot luxejets zal kunnen beschikken.

De Falcon 10X wordt uitgerust met een motor van de Britse groep Rolls-Royce. Daarmee verandert Dassault van koers. De drie vorige modellen van de Franse groep werden immers aangedreven door een motor van het Amerikaanse concern Pratt & Whitney.

Dassault wil met de Falcon 10X een sterkere plaats verwerven in de hogere prijscategorieën van de wereldwijde privéjet-markt. Die sector was voor de uitbraak van de coronapandemie het snelst groeiende marktsegment van de vliegtuigindustrie. ‘Verwacht wordt dat de activiteit de volgende jaren opnieuw zijn vroeger niveau zal kunnen opnemen’, aldus het persbureau Bloomberg.

De Canadese vliegtuigbouwer Bombardier ging anderhalf jaar geleden met de leveringen van zijn model Global 7500 van start. Gulfstream, onderdeel van General Dynamics, verwacht volgend jaar met de verdeling van zijn nieuwe toestel G700 te kunnen beginnen.

Bereik

‘Klanten stuurden al langer aan op een vliegtuig met een groter bereik’, voerde Trappier aan. ‘Op die vraag biedt de Falcon 10X een antwoord. Bovendien biedt het vliegtuig ook een superieur comfort. Wanneer men een vliegtuig een lange verplaatsing moet maken, moet men zich in het toestel ook gemakkelijk kunnen voelen.’

Een gedeelte van het interieur van de Falcon 10X kan ook worden omgevormd tot een ruimte met een slaapkamer en douche. Dassault merkte verder nog op dat de vleugels van het vliegtuig zullen worden vervaardigd uit composietmateriaal dat het bedrijf ook voor zijn gevechtsvliegtuigen gebruikt. ‘Dit zal het comfort van de vlucht nog versterken’, aldus het bedrijf.

De Falcon 10X is 33,4 meter lang en 8,04 meter hoog. Het toestel heeft een spanwijdte van 33,6 meter. De topsnelheid van het vliegtuig bedraagt 1.140 kilometer per uur.

(tb)