Franse luxesector heeft crisis opmerkelijk goed doorstaan

Louis Vuitton heeft nu een merkwaarde van bijna 60 miljard dollar. – Pietro Recchia/Zuma Press

Louis Vuitton blijft het meest waardevolle merk uit de Franse economie. Dat blijkt uit een rapport van consulent Kantar, gebaseerd op een analyse van de financiële prestaties van de vijftig grootste Franse merken en de opinies en het gedrag van de consumenten.

De Franse ranglijst wordt trouwens in belangrijke mate door de luxesector gedomineerd. Chanel staat op de tweede plaats, gevolgd door Hermès, L’Oréal Paris en Orange. Nieuwelingen in de ranglijst zijn Yoplait (30ste), Leboncoin (38ste) en Monoprix (50ste).

Veerkracht

In het rapport wordt aangevoerd dat de grote Franse merken het voorbije jaar een gezamenlijke waarde van 324,7 miljard dollar hebben laten optekenen. Dat betekende een stijging met 4,9 procent tegenover het jaar voordien.

‘Met deze resultaten hebben de grote Franse merken duidelijk getoond in staat te zijn om ook in een periode die economisch onder de uitbraak van coronapandemie zwaar had te lijden, hun waarde te beschermen’, zegt Kantar.

‘Sterke merken tonen zich in tijden van crisis het meest veerkrachtig en zijn ook de entiteiten die het snelst opnieuw op groei kunnen rekenen’, aldus de consulent.

Louis Vuitton stond ook het jaar voordien in de ranglijst van de meest waardevolle Franse merken op de eerste plaats. Het merk sloot het voorbije jaar af met een waarde van 59,4 miljard dollar. Dat betekende een stijging met 11 procent tegenover het jaar voordien. Tijdens het vierde kwartaal van vorig jaar had de modedivisie van het moederconcern LVMH Group een omzetstijging met 18 procent laten optekenen.

Chanel zag zijn merkwaarde het voorbije jaar met 2 procent toenemen tot bijna 44 miljard dollar. Hermès kon tijdens diezelfde periode een groei met 13 procent tot 39 miljard dollar melden.

Beurs

De Franse luxesector kon in zijn geheel een merkwaarde van 162,6 miljard dollar melden. Dat betekende een stijging met 8 procent tegenover het jaar voordien. De sector vertegenwoordigde daarmee ook 50,1 procent van de totale waarde die de vijftig grootste Franse merken hebben opgebouwd.

Andere vertegenwoordigers van de sector zijn onder meer Dior, Cartier, Saint Laurent, Givenchy, Celine, Van Cleef & Arpels, Lancôme. Moët & Chandon en Veuve Clicquot.

Kantar merkt nog op dat de beurswaarde van de vijftig grootste Franse merken sinds begin dit jaar met 14,1 procent is gestegen. De Franse beursindex CAC 40 liet daarentegen over diezelfde periode ongeveer een status-quo optekenen.

‘Men zou verwachten dat de luxesector onder invloed van de coronapandemie een zware aderlating zou kennen’, aldus nog Kantar. ‘Er zijn immers minder toeristen. De bezoeken aan de fysieke winkels en taksvrije verkooppunten zijn immers in sterke mate teruggevallen.’

‘De luxemerken bleken echter in staat om onder meer met sterkere online verkopen die impact opvangen. Bovendien kozen vele merken ervoor om ook gedeeltelijk op de productie van mondmaskers over te schakelen.’

(evb)