Franse Groenen willen vliegquotum voor elke burger en einde van het lowcostmodel: ‘Op is op en gedaan met vliegen’

De Franse politieke partij GénérationEcologie wil burgers in de toekomst een vliegquotum toekennen, eerder dan vliegtuigreizen meer te gaan belasten om de CO2-uitstoot te reduceren. Eens het quotum is opgebruikt kan de Franse man of vrouw niet meer op een vliegtuig stappen.

Het wetsvoorstel werd donderdag door Delphine Batho, de voorzitter van  GénérationEcologie, verdedigd op de Franse radiozender RMC. Batho was een jaar lang minister van Ecologie, Duurzame Ontwikkeling en Energie in de regering Macron.

Iedere burger zou een quotum toegekend krijgen dat hem toelaat een welbepaald aantal kilometers af te leggen per vliegtuig. Eens dat quotum is opgebruikt moet diezelfde burger tot het jaar daarop wachten om terug op een vliegtuig te kunnen stappen.

Volgens Bato is er dringend nood aan de reorganisatie van het vliegverkeer in de wereld om de CO2-uitstoot te beperken in de strijd tegen de klimaatwijziging. ‘We kunnen niet langer het globale vliegverkeer elke tien jaar verdubbelen. Dat is niet compatibel met de strijd tegen de klimaatverandering’.

Oostenrijk koos voor de taks

GénérationEcologie verzet zich tegen voorstellen om mensen meer te laten betalen voor vliegtuigreizen in de vorm van bijkomende belastingen. Zo’n maatregel is recent in Oostenrijk ingevoerd. Daar kost een ticket voortaan minstens 40 euro. Ook komt er een toeslag van 30 euro op vluchten van 350 kilometer of minder. De maatregel maakt deel uit van het steunplan dat de conservatief-groene Oostenrijkse regering recent goedkeurde voor luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines, een dochtermaatschappij van Lufthansa. 

Volgens Bato kunnen mensen die over de financiële middelen beschikken dan gewoon blijven vliegen door extra belastingen te betalen. Dat terwijl minder gegoede burgers dat niet kunnen. Daarom moet elke burger een quotum toegekend krijgen dat hem toelaat ‘van tijd tot tijd een vliegtuigreis te ondernemen’. Zakelijk, intra-Frans (Corsica en overzeese gebieden) en familiaal vliegverkeer zouden van de maatregel uitgesloten blijven. Het gaat dus enkel en alleen over vakantiereizen en weekenduitstappen. Bato denkt niet dat mensen zullen trachten misbruik te maken van zogenaamde ‘loopholes’. Met de wagen naar België reizen bijvoorbeeld om daar een vliegtuig te nemen. ‘Tijdens de lockdown hebben de Fransen bewezen zeer gedisciplineerd om te gaan met opgelegde maatregelen.’

‘Lowcostmodel niet compatibel met respect voor de planeet’

Nog volgens Bato is het lowcostmodel van budgetvliegers niet compatibel met het respect voor de planeet. ‘Het is een destructief systeem, dat de gedachte creëert dat een vliegtuigreis geen gevolgen heeft, omdat hij zo goed als niets kost.’

Een jaar geleden had GenerationEcologie een voorstel gelanceerd om korte vliegtuigreizen te verbieden wanneer op dezelfde verbinding een HST-aanbod bestaat, dat toelaat de bestemming in minder dan 4 uur te bereiken. Dat dit voorstel uiteindelijk in een wettekst zal worden gegoten, wordt steeds waarschijnlijker.

Michael O’Leary. – EPA

‘Groenen hebben van niemand lessen te krijgen’

De huidige problemen in de luchtvaartsector, met massa-ontslagen en faillissementen, hebben volgens Bato niets te maken met de ecologische transformatie. ‘Ze zijn juist het gevolg van het negeren van de ecologische transformatie. De sector leeft al decennia in een bubbel, gecreëerd door de mythe van de verdubbeling van het globale vliegverkeer om de 10 jaar. Die bubbel is nu door het coronavirus doorprikt.’ 

Wanneer wordt opgemerkt dat de Groenen wel degelijk ‘een probleem van economisch realisme’ hebben, antwoordt Bato tenslotte dat de Groenen op dat vlak van niemand lessen te krijgen hebben. ‘De overheid heeft nooit een strategie gehad voor de luchtvaartsector en is meegegaan in die illusie van onbegrensde groei’. 

Vliegtickets aan 10 euro? ‘Ce n’est plus possible’

Een dag eerder had de Franse minister van Transport Jean-Baptiste Djebbari op dezelfde zender laten opmerken ‘dat vliegtuigtickets aan 10 euro’ in de post-coronawereld niet meer mogelijk zijn en dat er momenteel op EU-vlak aan oplossingen wordt gewerkt. Naast de klimaatproblematiek komt daarbij volgens Djebbari vooral de sociale dumping in de lowbudgetsector in het vizier.

De CO2-uitstoot van de vluchten binnen Europa (ETS luchtvaart) stijgen volgens de Europese Commissie jaarlijks met gemiddeld 5 procent. 2019 vormde daarop een uitzondering, want toen werd de stijging gereduceerd tot 1 procent.

Volgens het World Resources Institute is het vliegverkeer goed voor 1,9 procent van de globale CO2-uitstoot. 

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.