Het Britse autobedrijf Williams Grand Prix Holdings (WGPH) overweegt een verkoop van zijn Formule 1-renstal. Dat heeft Clair Williams, gedelegeerd bestuurder van de onderneming, aangekondigd bij de presentatie van de jaarcijfers. Williams heeft in de Formule 1 een roemrijk verleden uitgebouwd, maar heeft de voorbije jaren veel van zijn glans verloren.
Het voorbije seizoen kon het team in het wereldkampioenschap slechts één enkel punt te veroveren. Williams leed het voorbije jaar een verlies van bijna 15 miljoen euro. Het jaar voordien was nog een winst van bijna 18 miljoen euro geboekt.
De jaaromzet viel van 196 miljoen euro naar 177 miljoen euro terug. Ook de contracten met sponsors Rokit en Rok Drinks zijn stopgezet. De onderneming vreest door de gevolgen van de coronacrisis nog in grotere financiële problemen te zullen komen.
Wereldkampioenen
De renstal werd in 1977 door Frank Williams en Patrick Head opgericht. Het team boekte zijn grootste successen tijdens de jaren tachtig en negentig van de voorbije eeuw. Tijdens die periode verzamelde Williams bij de constructeurs negen wereldtitels.
Negen keer werd een piloot van Williams ook individueel wereldkampioen. Die rij werd in 1980 ingezet door Alan Jones, gevolgd door Keke Rosberg, Nelson Piquet, Nigel Mansell, Alain Prost, Damon Hill en Jacques Villeneuve. Ook de Belgisch piloot Thierry Boutsen bereikte zijn top in de Formule 1 als piloot van Williams. Het team werd echter ook geconfronteerd met het fatale ongeval van Ayrton Senna in Monza.
Na de eeuwwisseling kon Williams echter nog zelden successen melden. Vooral de jongste jaren bleven de resultaten achterwege. Het team wordt geleid door Claire Williams, de dochter van Frank Williams. Zij erkent dat er extra middelen nodig zijn om de toekomst van Williams te garanderen.
Daarbij worden volgens haar verschillende opties bekeken. ‘Er wordt gekeken naar de mogelijkheid om extra kapitaal aan te trekken, maar ook een gedeeltelijke of volledige verkoop kan worden overwogen,’ erkende ze. Er zouden met enkele potentiële investeerders al gesprekken zijn gevoerd, maar concrete voorstellen konden nog niet worden geregistreerd.
Budgetplafond
Claire Williams zei te verwachten dat binnen de volgende drie tot vier maanden een oplossing zal kunnen worden aangekondigd. Ze wees er echter op dat het bedrijf over de nodige middelen beschikt om de rest van het jaar af te werken. Williams zegt ervan overtuigd te zijn de nodige financiering te vinden. Een liquidatie van de onderneming is volgens haar momenteel dan ook niet aan de orde.
De budgetplafonds die vanaf volgend jaar in de Formule 1 worden ingevoerd, maken van Williams volgens haar voor een eventuele investeerder een aantrekkelijker partner. Door die plafonds kunnen de grote teams immers minder geld investeren om hun dominantie op peil te houden.