Formule 1-eigenaar Liberty Media koopt MotoGP voor 3,5 miljard dollar

Liberty Media, het bedrijf dat sinds 2017 eigenaar is van de Formule 1, heeft een belang van 86 procent gekocht in Dorna Sports, eigenaar van onder andere MotoGP. Het Amerikaanse bedrijf heeft daardoor nu een meerderheidsaandeel in de hoogste klasse van het autoracen en het motorracen.

“We zijn verheugd om ons portfolio van toonaangevende livesport- en entertainmentactiva uit te breiden met de overname van MotoGP”, zei Greg Maffei, topman van Liberty Media, bij de aankondiging. “MotoGP is een mondiale competitie met een loyale, enthousiaste schare fans, boeiende races en een financieel profiel dat veel cashflow genereert.”

  • MotoGP is de koninginnenklasse als het gaat over motorraces. De racers halen er op circuits snelheden tot 360 kilometer per uur.
  • De sport bestaat al sinds 1949 en is de laatste jaren steeds meer gegroeid. Momenteel zijn er 21 races op vijf continenten. Daaraan doen telkens 22 rijders uit 11 teams mee. Het huidige kampioenschap is twee races. Op 14 april staat de volgende wedstrijd in de Verenigde Staten gepland.
  • Veel fans vinden MotoGP boeiender dan Formule 1 omdat de uitkomst veel minder voorspelbaar is. Zo wonen vorig jaar maar liefst acht verschillende rijders een race, iets wat in de F1 de afgelopen 30 jaar amper twee keer gebeurde.

Dorna Sports

Dorna Sports bezit naast MotoGP ook nog de minder bekende kampioenschappen Moto2, Moto3, MotoE, Superbike en het nieuwe Women’s Motorcycling World Championship. In de Moto2 vinden we met de jonge Barry Baltus ook een talentvolle Belg terug.

  • Liberty Media neemt 86 procent over van Dorna Sports, terwijl het huidige management 14 procent behoudt. Carmelo Ezpeleta, die al sinds 1994 CEO is, blijft aan boord en de hoofdzetel blijft ook in Madrid.
  • Voor dat aandeel van 86 procent betaalt Liberty Media 3,5 miljard dollar (3,25 miljard euro). Dat brengt de geschatte waarde van Dorna Sports op 4,2 miljard dollar (3,9 miljard euro). De verkoop zou eind dit jaar officieel rond moeten zijn.

Toekomst?

Het is bekend dat de komst van Liberty Media voor de Formule 1 een gouden zet is geweest. Door het invoeren van een loonplafond zijn ploegen financieel gezonder geworden en kunnen ook minder rijke eigenaars dromen van (beperkt) succes. Door het uitbreiden van het seizoen naar nieuwe markten zijn de inkomsten ook enorm gestegen. Bovendien groeide de populariteit van de Formule 1, onder andere dankzij de Netflixserie Drive to Survive, gigantisch, vooral in de Verenigde Staten.

Datzelfde succes zal Liberty Media nu ook met MotoGP proberen herhalen. Die sport is zeer populair in bepaalde markten, zoals Spanje, Italië, Frankrijk en Japan, maar heeft duidelijk nog veel groeimarge.