‘Flexibiliteit van deeleconomie is vaak een illusie’

De deeleconomie kan flexibiliteit en vrijheid bieden aan werknemers met gespecialiseerde vaardigheden en een financiële reserve. Voor vele anderen dreigen deze activiteiten echter een val te worden. Vaak hebben ze geen andere keuze dan zogenaamde nuluren-banen op te nemen. Eens ze die stap gezet hebben, is er echter dikwijls ook geen enkele weg meer terug.

Dat is de boodschap van een rapport van de technologie-denktank Doteveryone, gebaseerd op een enquête groep werknemers uit de Britse deeleconomie.

Vrijheid

Doteveryone voert aan dat inmiddels één op tien Britten minstens één keer per week werk in de deeleconomie presteert. ‘Steeds meer sectoren doen immers beroep op nuluren-werkers,’ aldus het rapport. ‘Inmiddels telt de Britse deeleconomie bijna vijf miljoen werknemers.’

‘Voor sommigen vormen deze activiteiten een bepaalde vorm van vrijheid, gekoppeld aan en comfortabel inkomen. Deze categorie banen heeft er ook in belangrijke mate voor helpen zorgen dat de Britse werkloosheid tot een historisch dieptepunt is gedaald.’

‘Verscheidene werknemers uit de deeleconomie getuigen tevens dat ze met hun inkomen – fulltime of als aanvulling op een andere activiteit – best tevreden zijn,’ zeggen de onderzoekers. ‘Vele anderen zien arbeid in de deeleconomie echter vooral als drijfzand.’

‘Wanneer alle kosten in rekening zijn gebracht, blijkt het loon immers vaak geen leefbaar bestaan mogelijk te maken. Ook de beloofde flexibiliteit is een illusie. In werkelijkheid moeten de werknemers vierentwintig uur per etmaal en zeven dagen per week beschikbaar zijn. Ze moeten zelfs vaak zware inspanningen doen om opdrachten te krijgen.’

Stress

‘Bovendien gaan de werknemers vaak gebukt onder de stress van de constante klantenbesprekingen,’ aldus Doteveryone. ‘Een negatieve evaluatie kan immers de kans op volgende opdrachten ondermijnen. Vele werknemers klagen bovendien dat ze door hun opdrachtgevers als een robot worden behandeld.’

‘De deeleconomie kan fantastisch zijn wanneer de werken de opdrachten volgens zijn voorwaarden kan uitvoeren,’ werpt Martha Lane Fox, chief executive van Doteveryone, op.

‘Gebruiksgemak voor de klant mag niet ten koste gaan van de rechten van de werknemer, die financiële zekerheid en een waardig bestaan nastreeft.’

Meer