Finse autobestuurder verkiest import gebruikte wagens

Finse autobestuurder verkiest import gebruikte wagens
Finse autobestuurders zijn vooral geïnteresseerd in zwaardere Zweedse en Duitse merken. – AP Photo/David Zalubowski

Finland heeft het voorbije jaar nagenoeg 50.000 oudere wagens, die vaak wegens hun hoge emissiewaarden in andere landen niet meer zijn toegelaten, ingevoerd. Dat heeft de nieuwssite Euractiv gemeld. Daarmee getuigt het land van een toenemende trend.

Drie jaar geleden werd immers een import van dertigduizend oude wagens opgetekend. Die trafiek was het jaar daarop al tot veertigduizend exemplaren opgelopen. Het fenomeen zorgt er volgens analisten voor Finland moeite ervaart om zijn ecologische voetafdruk verder af te bouwen.

Gebruikskost

De gemiddelde leeftijd van een auto is in Finland gestegen tot meer dan twaalf jaar. Finnen kopen immers liever een tweedehands wagen dan een nieuw exemplaar. Dat is te wijten aan de Finse autobelasting, die de totale gebruikskost van een nieuwe wagen beduidend hoger opdrijft dan bij een tweedehands alternatief.

Bij de aankoop van een ingevoerde occasie tonen Finnen vooral een voorkeur voor de merken Mercedes, BMW en Volvo. Deze drie merken vertegenwoordigen de helft van de vloot ingevoerde wagens.

Bovendien zijn deze wagens niet alleen uitgerust met zware motoren. De helft van de import blijkt door diesel te worden aangedreven. Een ingevoerde auto is gemiddeld zes tot zeven jaar oud. Dat alles drijft de ecologische voetafdruk van de Finse autovloot gevoelig op.

Het aandeel van de dieselmotoren in de import toont wel een dalende curve.

Zweden

Vorig jaar had Zweden een aandeel van 60 procent in de vloot tweedehands wagens die in Finland werden ingevoerd. Zweden stak daarmee Duitsland, dat lange tijd de lijst met importeurs had aangevoerd, van de eerste plaats. De redenen voor de grote populariteit van de Zweedse invoer is volgens de analisten duidelijk.

‘Finland heft veel zwaardere heffingen op nieuwe wagens dan Zweden,’ zeggen ze. ‘Daardoor zijn Zweedse wagens relatief goedkoper. Tevens kunnen Finse importeurs genieten van een gunstige wisselkoers. Tenslotte worden in Zweden veel nieuwe wagens gekocht, waardoor tegelijk een groot aantal gebruikte voertuigen op de markt komt.’

De Finse autodealers vragen dan ook al langere tijd een drastische hervorming van de autobelasting. Zij merken op dat de import de Finse economie ook belangrijke inkomsten onthoudt. De Finse Automobile Industry Association schat dat vorig jaar voor de aankoop van tweedehands wagens 800 miljoen euro naar het buitenland is gevloeid.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

03:00