Op sociale media is er een wildgroei aan influencers die met allerhande beleggings- en spaartips over de brug komen. Uit een onderzoek van het marketingbureau Sortlist blijkt dat 36 procent van de respondenten al financieel advies van een influencer heeft gevolgd.
Als je sociale media, zoals Instagram of YouTube, gebruikt, is de kans groot dat je al eens een financiële influencer bent tegengekomen in je feed. Meer en meer zelfverklaarde experts geven onder meer tips over beleggen, sparen en zogenaamde side hustles.
Uit een rondvraag van Sortlist bij 1.000 socialemediagebruikers in België, Duitsland, Spanje, Frankrijk en Nederland blijkt dat de influencers wel degelijk een impact hebben op de manier waarop hun volgers hun financiën regelen. Zo zegt 36,4 procent van de Belgische respondenten dat influencers hen hebben geholpen met hun financiële investeringen. 40 procent geeft echter wel nog aan dat specialisten betrouwbaarder zijn.
Kritiek op influencers
Net iets minder dan de helft van de Belgen (45,5 procent) onderzoekt ook wat de influencers verkondigen. En dat is zeker geen overbodige luxe, toonde de heisa rond de VRT-reeks ‘Fire: vroeg op pensioen’ aan.
In die reeks kwamen verschillende jonge beleggers aan bod die naar eigen zeggen financiële vrijheid hebben bereikt. De documentairereeks kwam onder vuur te liggen omdat de openbare omroep beleggers die enorme risico’s nemen en die beleggingsstijl promoten een platform geeft. Zo heeft onder meer de waakhond FSMA kritiek geuit op het programma.
Schijnvertoning
Veel van de beleggers die in de reeks aan bod komen, zijn zeer actief op sociale media. Zij geven niet zozeer tips, maar proberen hun boeken en digitale cursussen aan de man te brengen. Dat deden ze ook in de VRT-reeks.
Intussen is ook bewezen dat niet iedereen de waarheid verkondigt. Op sociale media gaan er bijvoorbeeld afbeeldingen rond die aantonen dat de levensstijl die Wout Schrijvers, een van de deelnemers aan de documentaire, tentoonstelt niets meer is dan een schijnvertoning.
Correcte informatie
De opkomst van financiële influencers toont aan dat het nu belangrijker dan ooit is dat beleggers en spaarders zich op een correcte manier kunnen informeren. Daarbij is natuurlijk een cruciale rol weggelegd voor de adviseurs in de bank. Uit het onderzoek van Sortlist blijkt dat betrouwbaarheid voor de meeste Belgen (40 procent) de grootste troef van de experts blijft, gevolgd door gepersonaliseerde ondersteuning (25 procent) en transparantie (20 procent).
Het marketingbureau merkt wel op dat de bovenstaande troeven niet voldoende zijn om mensen massaal naar experts te doen gaan. Voornamelijk de kostprijs speelt veel respondenten parten. 49 procent van hen zegt dat hun financiële specialisten duur zijn en 22 procent geeft aan dat ze niet altijd even vlot toegang hebben tot een adviseur.
De Belgische en Nederlandse respondenten zijn het erover eens dat specialisten duur zijn, maar vinden ook dat het feit dat men niet weet welke specialist te kiezen een grote belemmering vormt.
(evb)