Fender verkocht nooit meer gitaren dan tijdens lockdown

De gitaarverkoop van de Amerikaanse instrumentenbouwer Fender Musical Instruments Corporation (FMIC) zal dit jaar een absoluut recordniveau bereiken. Tegenover vorig jaar is er zelfs sprake van een exponentiële groei. Dat heeft Andy Mooney, topman van Fender, benadrukt.

De positieve boodschap van Fender is één van de hoopvolle tekenen die de muzieksector – die door het wegvallen van de meeste evenementen zwaar onder de coronacrisis heeft geleden – de voorbije periode heeft kunnen melden. Concurrenten zoals Gibson, Taylor en Martin konden eveneens een toename van de gitaarverkoop melden.

Vrije tijd

‘Fender is inmiddels driekwart eeuw actief, maar nog nooit eerder liep de gitaarverkoop zo hoog op als dit jaar,’ getuigt Andy Mooney. ‘Dat bleek een onverhoopt positief neveneffect van de coronacrisis, die ons in eerste instantie nochtans in grote problemen leek te zullen brengen.’

‘Na de uitbraak van de coronacrisis moest immers het merendeel van onze verkooppunten de deuren sluiten. Daardoor dreigde onze verkoop nagenoeg volledig te zullen worden weggeveegd. Maar de lockdown bleek anderzijds een groot deel van de bevolking een surplus aan vrije tijd te bezorgen. Dat inspireerde velen om zichzelf muziek te willen leren spelen.’

Fender had de gelukkige reflex om bij de uitbraak van de coronacrisis uit te pakken met een tijdelijk gratis versie van zijn online gitaarcursus Fender Play. Dat programma had in maart van dit jaar 150.000 gebruikers. Dat is inmiddels echter opgelopen tot meer dan 900.000 online cursisten.

‘Vele mensen willen van de plotse vrije tijd gebruik maken om een nieuwe vaardigheid aan te leren,’ zegt Mooney. ‘Bovendien lijkt het bespelen van een muziekinstrument een positieve impact te hebben op de mentale gezondheid, waardoor het gemakkelijker zou kunnen zijn om moeilijke periodes door te komen.’

Online

Daarbij kon Fender tevens profiteren van een succesvolle strategie voor het stimuleren van online verkopen, die al eerder was opgezet. Ongeveer 70 procent van de activiteiten van Fender situeert zich momenteel online.

Het bedrijf voegt eraan toe in alle bevolkingsgroepen op interesse te kunnen rekenen. ‘Een op vijf abonnees van Fender Play is jonger dan vijfentwintig jaar,’ aldus het bedrijf. ‘Daarnaast bleek 70 procent jonger dan vijfenveertig jaar.’

‘Bijna de helft van de gebruikersgroep bestaat inmiddels uit vrouwen. Dat is beduidend meer dan voor de uitbraak van de pandemie.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.