FC Barcelona is de waardevolste voetbalclub ter wereld

Barcelona staat voor het eerst bovenaan de Forbes-lijst van ’s werelds 20 waardevolste voetbalteams. De club is 4,76 miljard dollar waard. De waarde van Real Madrid, op de tweede stek in de Forbes-lijst, wordt dan weer geraamd op 4,75 miljard dollar. Voetbalclubs zijn de afgelopen twee jaar gemiddeld met 30 procent in waarde gestegen.

Barcelona’s koppositie is bekendgemaakt op een moment dat de club in een publieke strijd verwikkeld is geraakt met superster Lionel Messi, ’s werelds best betaalde speler. De Argentijnse aanvaller dreigde vorig jaar te vertrekken vóór het laatste seizoen van zijn contract. De maandenlange cliffhanger eindigde met Messi die bleef zitten en de voorzitter van het team die aftrad.

De 20 meest waardevolle voetbalteams ter wereld zijn gemiddeld 2,28 miljard dollar per team waard. Dit is een stijging van 30 procent ten opzichte van twee jaar geleden, de laatste keer dat Forbes de ranglijst publiceerde.

De groei is er gekomen ondanks een daling van de inkomsten veroorzaakt door beperkte aanwezigheid tijdens de pandemie. Kopers blijven er niet-aangeboren inkomstenpotentieel in zien dankzij de wereldwijde aanhang van de balsport.

Dit is de volledige ranglijst:

  1. Barcelona
  2. Real Madrid
  3. Bayern München
    Waarde = 4,215 miljard dollar
  4. Manchester United
    Waarde = 4,2 miljard dollar
  5. Liverpool
    Waarde = 4,1 miljard dollar
  6. Manchester City
    Waarde = 4 miljard dollar
  7. Chelsea
    Waarde = 3,2 miljard dollar
  8. Arsenal
    Waarde = 2,8 miljard dollar
  9. PSG
    Waarde = 2,5 miljard dollar
  10. Tottenham Hotspur
    Waarde = 2,3 miljard dollar
  11. Juventus
    Waarde = 1,95 miljard dollar
  12. Borussia Dortmund
    Waarde = 1.9 miljard dollar
  13. Atlético Madrid
    Waarde = 1 miljard dollar
  14. Inter Milan
    Waarde = 743 miljoen dollar
  15. Everton
    Waarde = 658 miljoen dollar
  16. AC Milan
    Waarde = 559 miljoen dollar
  17. AS Roma
    Waarde = 548 miljoen dollar
  18. West Ham
    Waarde = 508 miljoen dollar
  19. Leicester
    Waarde = 455 miljoen dollar
  20. Ajax
    Waarde = 413 miljoen dollar

Volgers

De waarde van Liverpool is met maar liefst 88 procent gestegen sinds de laatste taxatie door Forbes. De club werd vorig seizoen dan ook voor het eerst in 30 jaar kampioen van Engeland.

Liverpool FC heeft 84 miljoen volgers op Facebook, Twitter en Instagram. Barcelona (vierde in de wereld) en Madrid (vijfde) hebben elk meer dan 260 miljoen volgers op sociale media. Ter vergelijking: de Dallas Cowboys van de NFL, ’s werelds meest waardevolle sportfederatie met 5,7 miljard dollar, hebben minder dan 16 miljoen volgers op sociale media.

Die enorme volger aantallen werpen hun vruchten af. Manchester United, met bijna 140 miljoen volgers, verving onlangs shirtsponsor Chevrolet door TeamViewer, een Duits softwarebedrijf. De deal begint in het komende seizoen 2021-22. Man U zal gemiddeld 64,9 miljoen dollar krijgen over vijf jaar.

Merchandising

Merchandising is een aantrekkelijke optie voor investeerders. Afgelopen zomer kondigden Paris Saint-Germain en merchandising-grootmacht Fanatics een e-commerce-deal aan die volgens een bron de online business van de Franse club kan verdrievoudigen, tot bijna 40 miljoen dollar in 2023. De club zou ongeveer 60 miljoen dollar per jaar kunnen innen tegen het middenpunt van de tienjarige deal.

Real Madrid blijft de koning in het mondiale voetbal als het gaat om commerciële inkomsten. De Madrilenen haalden in 2019-20 een bedrag van 424 miljoen dollar uit reclame, sponsoring, en shirt en kit deals. Dat is een stijging van 55 procent ten opzichte van vijf jaar geleden, met inbegrip van de meest waardevolle shirt deal in het wereldvoetbal (82,5 miljoen dollar per jaar) en rijkste kit deal (152 miljoen dollar per jaar).

Barcelona, dat een commerciële omzet had van 377 miljoen dollar, kwam net voor Madrid dankzij de 275 miljoen dollar aan uitzendinkomsten. Dit is het hoogste van alle voetbalteams.

(jvdh)



Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.