Barcelona staat voor het eerst bovenaan de Forbes-lijst van ’s werelds 20 waardevolste voetbalteams. De club is 4,76 miljard dollar waard. De waarde van Real Madrid, op de tweede stek in de Forbes-lijst, wordt dan weer geraamd op 4,75 miljard dollar. Voetbalclubs zijn de afgelopen twee jaar gemiddeld met 30 procent in waarde gestegen.
Barcelona’s koppositie is bekendgemaakt op een moment dat de club in een publieke strijd verwikkeld is geraakt met superster Lionel Messi, ’s werelds best betaalde speler. De Argentijnse aanvaller dreigde vorig jaar te vertrekken vóór het laatste seizoen van zijn contract. De maandenlange cliffhanger eindigde met Messi die bleef zitten en de voorzitter van het team die aftrad.
De 20 meest waardevolle voetbalteams ter wereld zijn gemiddeld 2,28 miljard dollar per team waard. Dit is een stijging van 30 procent ten opzichte van twee jaar geleden, de laatste keer dat Forbes de ranglijst publiceerde.
De groei is er gekomen ondanks een daling van de inkomsten veroorzaakt door beperkte aanwezigheid tijdens de pandemie. Kopers blijven er niet-aangeboren inkomstenpotentieel in zien dankzij de wereldwijde aanhang van de balsport.
Dit is de volledige ranglijst:
- Barcelona
- Real Madrid
- Bayern München
Waarde = 4,215 miljard dollar - Manchester United
Waarde = 4,2 miljard dollar - Liverpool
Waarde = 4,1 miljard dollar - Manchester City
Waarde = 4 miljard dollar - Chelsea
Waarde = 3,2 miljard dollar - Arsenal
Waarde = 2,8 miljard dollar - PSG
Waarde = 2,5 miljard dollar - Tottenham Hotspur
Waarde = 2,3 miljard dollar - Juventus
Waarde = 1,95 miljard dollar - Borussia Dortmund
Waarde = 1.9 miljard dollar - Atlético Madrid
Waarde = 1 miljard dollar - Inter Milan
Waarde = 743 miljoen dollar - Everton
Waarde = 658 miljoen dollar - AC Milan
Waarde = 559 miljoen dollar - AS Roma
Waarde = 548 miljoen dollar - West Ham
Waarde = 508 miljoen dollar - Leicester
Waarde = 455 miljoen dollar - Ajax
Waarde = 413 miljoen dollar
Volgers
De waarde van Liverpool is met maar liefst 88 procent gestegen sinds de laatste taxatie door Forbes. De club werd vorig seizoen dan ook voor het eerst in 30 jaar kampioen van Engeland.
Liverpool FC heeft 84 miljoen volgers op Facebook, Twitter en Instagram. Barcelona (vierde in de wereld) en Madrid (vijfde) hebben elk meer dan 260 miljoen volgers op sociale media. Ter vergelijking: de Dallas Cowboys van de NFL, ’s werelds meest waardevolle sportfederatie met 5,7 miljard dollar, hebben minder dan 16 miljoen volgers op sociale media.
Die enorme volger aantallen werpen hun vruchten af. Manchester United, met bijna 140 miljoen volgers, verving onlangs shirtsponsor Chevrolet door TeamViewer, een Duits softwarebedrijf. De deal begint in het komende seizoen 2021-22. Man U zal gemiddeld 64,9 miljoen dollar krijgen over vijf jaar.
Merchandising
Merchandising is een aantrekkelijke optie voor investeerders. Afgelopen zomer kondigden Paris Saint-Germain en merchandising-grootmacht Fanatics een e-commerce-deal aan die volgens een bron de online business van de Franse club kan verdrievoudigen, tot bijna 40 miljoen dollar in 2023. De club zou ongeveer 60 miljoen dollar per jaar kunnen innen tegen het middenpunt van de tienjarige deal.
Real Madrid blijft de koning in het mondiale voetbal als het gaat om commerciële inkomsten. De Madrilenen haalden in 2019-20 een bedrag van 424 miljoen dollar uit reclame, sponsoring, en shirt en kit deals. Dat is een stijging van 55 procent ten opzichte van vijf jaar geleden, met inbegrip van de meest waardevolle shirt deal in het wereldvoetbal (82,5 miljoen dollar per jaar) en rijkste kit deal (152 miljoen dollar per jaar).
Barcelona, dat een commerciële omzet had van 377 miljoen dollar, kwam net voor Madrid dankzij de 275 miljoen dollar aan uitzendinkomsten. Dit is het hoogste van alle voetbalteams.
(jvdh)