Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 31 OKT

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Lionel Messi meest waardevolle atleet ter wereld (voor reclamejongens)

Logo Business AM
Sport

30/09/2020 | Marc Horckmans | 3 min leestijd

Geen enkele sportfiguur heeft voor de marketing een grotere waarde dan Lionel Messi. - Pressinphoto/Sipa USA

De Argentijnse voetballer Lionel Messi is voor marketeers de meest waardevolle sportfiguur van de hele wereld. Dat blijkt uit een studie van het bureau Nielsen, gebaseerd op een analyse van het marketing-potentieel van meer dan zesduizend sportvedetten uit meer dan twintig verschillende sportdisciplines.

Messi, zes keer winnaar van de Gouden Bal en vedettespits van de Spaanse voetbalclub FC Barcelona, gaat in de rangschikking van Nielsen zijn Portugese rivaal Cristiano Ronaldo, aanvaller van Juventus Turijn, vooraf. 

Voetbal

Het Amerikaanse basketbalfenomeen LeBron James eindigde op een derde plaats, gevolgd door de Indiase cricketspeler Virat Kohli en de Canadese tennisspeelster Bianca Andreescu.

De rest van de top tien bestaat uit Neymar da Silva Santos Júnior (Brazilië – voetbal), Khabib Nurmagomedov (Rusland – worstelen), Rohit Sharma (India – cricket), Mohamed Salah (Egypte – voetbal) en Paulo Dybala (Argentinië – voetbal). 

Nielsen hield bij het onderzoek onder meer rekening met het bereik en de relevantie van de sportvedette, de reactie en betrokkenheid bij het publiek en de invulling van de sportieve verwachtingen.

Daarbij bleek onder meer het overwicht van de voetbalsport in de bovenste regionen van de rangschikking. In de top twintig kunnen immers elf voetballers worden teruggevonden.

Daarnaast hebben alleen het tennis, cricket en basket twee vertegenwoordigers in de top twintig, die verder ook nog telkens één naam uit het boksen en het turnen omvat. Vrouwen hadden binnen de top vijftig zeventien vertegenwoordigers.

Eden Hazard

Op de elfde plaats staat de Belgische voetballer Eden Hazard. Die rangschikking is volgens een aantal waarnemers bijzonder opmerkelijk. ‘In tegenstelling tot een aantal andere sportvedetten van wereldniveau leent Hazard zich relatief weinig tot commerciële initiatieven,’ voeren zij aan. ‘Hij biedt bovendien ook weinig inzage in zijn privéleven.’

‘Wel heeft de Belgische voetballer door zijn transfer van de Engelse club FC Chelsea naar de Spaanse voetbalgrootheid Real Madrid veel aan marketing-waarde gewonnen.’

Hazard gaat in de rangschikking onder meer collega’s zoals Kylian Mbappé (Paris Saint-Germain), Paul Pogba (Manchester United) en Robert Lewandowski (Bayern München) vooraf.

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo Business AM

Corona-alarm

Corona Virus Update

  • Wereld
  • Aantal
    besmettingen
    45.011.246
  • Aantal
    doden
    1.180.948
  • België
  • Aantal
    besmettingen
    392.258
  • Aantal
    doden
    11.308

Biden vs Trump
AMERIKAANSE VERKIEZINGEN
Volg het hier LIVE elke dag
  • Wie wint de Amerikaanse verkiezingen?

    Biden vs Trump
Logo Business AM

Business AM | Stocks