Facebook hangt label aan berichten van ‘staatsmedia’ en gaat ook advertenties censureren

Facebook zal een label plaatsen op berichten van wat het medium ziet als staatsgecontroleerde media. Het baseert die beoordeling op bepaalde factoren zoals overheidsinvloed en -eigendom. Er worden tijdens de verkiezingen ook advertenties gecensureerd.

Aan een bericht van onze eigenste openbare omroep zal u het wellicht niet zien verschijnen, maar Facebook plakt vanaf nu wel een label op nieuws van staatsmedia. Goede voorbeelden zijn het Chinese Xinhua News en het Russische Sputnik News.

Later dit jaar komen er ook labels aan advertenties van dezelfde mediamerken, maar in eerste instantie gaat het vooral om nieuwsberichten.

Staatsmedia?

Het sociale medium is op donderdag begonnen met de onderneming. Daarbij worden media die gedeeltelijk of volledig onder supervisie van de staat staan, waarbij het nieuws dus gestuurd wordt door de overheid en niet door een onafhankelijke redactie, gelabeld. Die plannen stonden al in oktober van vorig jaar in de steigers.

Het idee achter de actie is om ervoor te zorgen dat verkiezingen niet beïnvloed worden door de bestaande machthebbers omdat die het nieuws naar hun hand zetten.

Censuur op advertenties

De actie zal vermoedelijk heel wat kritiek vangen. Het is namelijk de bedoeling dat advertenties van deze media-outlets tijdens de Amerikaanse verkiezingen van dit jaar, gecensureerd worden. Het gaat dan om gesponsorde content. Dat is niet het geval voor media zoals Reuters of Bloomberg. Facebook zegt zelf ‘vertrouwen te hebben in de redactionele onafhankelijkheid van de Amerikaanse media’.

Volgens cybersecurity-topman Nathaniel Gleicher, zegt in een blogpost dat ‘staatsmedia’ niet alleen betekenen dat de overheid zich financieel moeit. Het gaat hem vooral over persvrijheid. Om dat te bepalen, kijkt Facebook naar de mission statement van een nieuwsbedrijf, de eigendomsstructuur en redactiecultuur over bronnen. Ook landspecifieke factoren, zoals persvrijheid, worden bekeken.

Media-organisaties die het niet eens zijn met een label, kunnen beroep aantekenen bij Facebook en hun beroep staven met documentatie. Ze moeten dan die redactionele onafhankelijkheid aantonen, door een derdenrapport of beslissingsboom.

Lees ook:

Meer