Facebook haalde vorig kwartaal bijna 10 miljoen haatberichten weg

Het sociale netwerkbedrijf Facebook heeft tijdens het eerste kwartaal van dit jaar 9,6 miljoen berichten verwijderd omdat de content zich aan haatverspreiding schuldig maakte. Tijdens de laatste drie maanden van vorig jaar waren om dezelfde motieven 5,7 miljoen boodschappen verwijderd.

Dat blijkt uit het Community Standards Enforcement Report dat Facebook twee keer per jaar publiceert. Tegenover tweeënhalf jaar geleden, toen het bedrijf de eerste keer de meningen organiseerde, is dat een verzesvoudiging.

Machine learning

In totaal ondernam Facebook vorig kwartaal actie tegen ruim twee miljard berichten die tegen zijn gebruiksvoorwaarden een inbreuk pleegden. ‘Vooral de toename van content die haat en geweld aanmoedigt is opvallend,’ zeggen analisten.

‘Daarbij werden ook 4,7 miljoen boodschappen van georganiseerde haatgroepen verwijderd. Dat betekende een stijging met meer dan 3 miljoen berichten tegenover het laatste kwartaal van vorig jaar.’

De sterke stijging van de cijfers is volgens Mike Schroepfer, technologisch directeur van Facebook, te danken aan technologische vooruitgang zoals machine learning. Daardoor wordt het gemakkelijker onaanvaardbare content automatisch op te sporen, te identificeren en te verwijderen.

‘Onze taalmodellen zijn sterker, maar ook accurater en meer genuanceerd, geworden,’ zegt Schroepfer. ‘We zijn nu ook beter in staat content met een meer complex karakter op te sporen.’

‘Ook teksten die zijn ingesloten in afbeeldingen en video’s kunnen nu worden gedetecteerd. Daardoor is het ook gemakkelijker geworden om de volledige context te begrijpen. Bovendien hebben we technologie ontwikkeld die het mogelijk heeft gemaakt om content te vinden die nagenoeg identiek is aan foto’s, video’s, tekst en zelfs audio die wij eerder al hebben verwijderd.’

Corona

Facebook benadrukt daarbij ook nog dat 88,3 procent van de haatzaaiende content kon worden verwijderd vooraleer de gebruikers op de onaanvaardbare berichtgeving hadden kunnen wijzen.

Verder bleek nog dat de gebruikers 1,3 miljoen keer beroep hebben aangetekend tegen de beslissing om hun content te verwijderen. ‘Dat was meer dan in het verleden, maar uiteindelijk werd een kleiner aantal berichten hersteld,’ aldus nog het bedrijf.

Facebook zegt sinds de uitbraak van de coronacrisis ook ongeveer 50 miljoen berichten een waarschuwingslabel voor mogelijk misleidende informatie over het virus te hebben gegeven.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.