Niet iedereen eist dezelfde vergoeding om zijn persoonlijke informatie met bedrijven te delen. Duitse consumenten willen dat het sociale netwerkbedrijf Facebook hen voor contactgegevens ongeveer 8 dollar per maand zou betalen. Hun tegenhangers in de Verenigde Staten zouden zich daarentegen met een maandelijkse vergoeding van 3,50 dollar tevreden stellen.
Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse Technology Policy Institute (TPI). Het onderzoek was gebaseerd op een enquête onder gebruikers van Facebook in de Verenigde Staten, Duitsland, Mexico, Brazilië, Colombia en Argentinië.
Bezorgdheid
De onderzoekers wensten volgens Scott Wallsten, voorzitter van het Technology Policy Institute, te achterhalen welke waarde mensen in verschillende landen aan hun persoonlijke informatie hechten.
De studie is gelinkt aan de groeiende bezorgdheid bij het publiek over de strategie van bedrijven – van technologieplatformen tot retailers – om persoonlijke gegevens te verzamelen en de manier waarop ze met die data geld verdienen.
Inmiddels hebben Amerikaanse toezichthouders voor inbreuken tegen de privacy aan Facebook en YouTube al forse boetes opgelegd.
‘Het onderzoek toont aan dat niet overal in de wereld aan de privacy dezelfde waarde wordt gekoppeld,’ verduidelijkt Scott Wallsten. ‘Bovendien kunnen daarbij ook variaties worden opgetekend in de hiërarchie van data.’
‘Deze vaststellingen suggereren dat in bepaalde regio’s de consument een voorkeur heeft voor een zwakkere regelgeving. Elders eist het publiek daarentegen een streng beleid. Een kwantificering van de waarde die aan privacy wordt gehecht is dan ook noodzakelijk. Dat alleen kan een basis leggen voor een efficiënt en bevredigend privacybeleid.’
Vingerafdrukken
Het onderzoek toonde dat Duitse consumenten de grootste financiële compensatie willen voor het delen van persoonlijke informatie. Respondenten uit de Verenigde Staten volgden op de tweede plaats.
Globaal beschouwd hechten de consumenten de grootste waarde aan financiële informatie zoals banksaldo’s en biometrische data, bijvoorbeeld vingerafdrukken. Aan locatiegegevens wordt daarentegen het minste waarde gekoppeld.
De onderzoekers stelden vast dat een bedrijf voor het gebruik van een banksaldo aan de eigenaar een gemiddelde vergoeding van 8,44 dollar per maand zou moeten betalen. Voor vingerafdrukken zou een compensatie van 7,56 dollar per maand worden gevraagd, terwijl een inzage in tekstberichten 6,05 dollar zou moeten kosten.
Locatiegegevens zouden bedrijven daarentegen voor 1,82 dollar per maand kunnen verkrijgen. Voor het verzenden van advertenties in mobiele tekstberichten zouden ze zelfs helemaal niet moeten betalen.
Uit het onderzoek bleek nog dat consumenten in Latijns-Amerika een grotere interesse in mobiele reclame hebben dan hun tegenhangers in de Verenigde Staten en Duitsland.