Markten:
Markten inladen...

ZATERDAG 18 JAN

Business 24/7

Zoeken
scrollTop top

Slechts één op tien websites in Europa houdt zich aan privacywetgeving

Logo Business AM
Tech

14/01/2020 | Julie Putseys | 3 min leestijd

Quantcast, een van de CMP's die we volgens de onderzoekers op het matje moeten roepen wat online privacy betreft. - Isopix/ Smith Collection/Gado/Sipa USA.

Amper een tiende van de Europese websites houdt zich aan GDPR, de Europese privacyregelgeving. Dat blijkt uit een studie van onderzoekers aan MIT, UCL en Aarhus Universiteit.

Als gevolg van de GDPR zijn websites verplicht om aan gebruikers de optie te geven hen niet te tracken met cookies. Dat zijn kleine stukjes tekst die websites op uw computer of telefoon kunnen opslaan en later weer opvragen. Maar de meeste sites maken het hun gebruikers net erg moeilijk om tracking af te weren, zo stellen de onderzoekers.

Ze onderzochten in totaal 10.000 websites. Maar 11,8 procent hield zich aan de minimale vereisten van de Europese privacywetgeving. Websites zijn blijkbaar bijzonder creatief in het ombuigen van de Europese regelgeving. Ze worden hierin bijgestaan door consent management platforms (CMP’s) zoals QuantCast, CookieBot en TrustArc.

‘Websites niet viseren’

CMP’s maken vooral gebruik van een pop-upvenster waarin de site naar de toestemming van de gebruiker polst. ‘Implicit consent’, heet dat. De sites gaan ervan uit dat users akkoord gaan met cookie tracking als ze de pop-up negeren. De optie om alle cookies te weigeren zit meestal ergens verstopt op de website, waardoor dat zelden gebeurt.

Ook problematisch volgens de onderzoekers is het hoge aantal trackers. Bij de 10.000 onderzochte sites lag dat tussen 58 en 542. Dat maakt het voor gebruikers te onoverzichtelijk om goed geïnformeerd hun toestemming te geven.

De onderzoekers denken ten slotte dat de politiek niet de sites, maar wel de CMP’s op het matje moet roepen. ‘Waarom staan ze aan hun klanten toe om scrollen als toestemming te laten gelden, en begraven ze de ‘weiger’-knop?’, stelt onderzoeker Midas Nouwens aan technologienieuwssite TechCrunch. ‘Aangezien de middelen van handhavingsinstanties beperkt zijn, kunnen we beter focussen op de populaire pop-upproviders, in plaats van individuele websites te viseren.’

Lees ook:

Source: BusinessAM


Gelijkaardige artikels


Logo BusinessAM

Business AM | Zo gezegd

Watermark

Milieubewustzijn moet een factor zijn in groeiplannen van bedrijven. Zoniet komt het kapitalistische en economische stelsel van de VS in gevaar.

Satya Nadella, CEO van Microsoft
Logo Business AM

Business AM | Stocks

Logo Business AM

Business AM | Zo gezegd

Zo gezegd: Satya Nadella

Milieubewustzijn moet een factor zijn in groeiplannen van bedrijven. Zoniet komt het kapitalistische en economische stelsel van de VS in gevaar.

Satya Nadella, CEO van Microsoft
Quote van de dag van Bloomberg

Als president van de Verenigde Staten zal ik de East Room van het Witte Huis inrichten als landschapskantoor. En ik zal daar bij het team zitten. Het Oval Office zal ik enkel gebruiken voor wat officiële momenten – en nooit om te tweeten.

Mike Bloomberg, Democratisch kandidaat-president
Quote van de dag Barack Obama

Vrouwen zijn niet perfect, maar ze zijn ontegensprekelijk beter dan mannen aan de macht.

Voormalig Amerikaans president Barack Obama
Quote van de dag Bernie Sanders

Snel internet moet behandeld worden als de nieuwe elektriciteit. Een openbare nutsvoorziening die voor iedereen beschikbaar moet zijn als een basismensenrecht.

Bernie Sanders, presidentskandidaat voor de Democratische Partij

De wereldwijde financiële crisis was het ultieme bewijs dat vaak gebruikte indicatoren als het bbp tekort schieten. Geen van die cijfers waarschuwden ons dat er iets aan het mislopen was.

Joseph Stiglitz, Nobelprijswinnaar economie