Facebook gaat Amazon achterna en lanceert platform voor e-commerce

Socialemediareus Facebook lanceert ‘Facebook Shops’, een initiatief waarmee het online winkelen op Facebook en Instagram wil vergemakkelijken.

Dat heeft Facebook-topman Mark Zuckerberg dinsdag aangekondigd. Bedrijven zullen hun producten en diensten online kunnen aanbieden via het ecosysteem van Facebook, dat ook Instagram, Messenger en WhatsApp omvat. Analisten zien in het initiatief een rechtstreekse aanval op e-commercegigant Amazon.

Kmo’s

Facebook zet daarmee ook zijn charme-offensief richting kmo’s verder. Omdat vele kleine en middelgrote bedrijven het lastig hebben tijdens de coronacrisis, lanceerde Facebook vorige week al steuncampagnes. Maar bedrijven zijn volgens de internetgigant in deze tijd ook op zoek naar nieuwe manieren om hun producten en diensten online aan te bieden. ‘Facebook Shops is een eerste stap binnen de visie van Facebook om online shopping op Facebook en Instagram te vergemakkelijken’, zegt Zuckerberg.

Met Facebook Shops kunnen bedrijven gratis een online omgeving creëren die toegankelijk is voor klanten, in een eerste fase voor zowel Facebook als Instagram. De berichtendiensten Messenger en WhatsApp worden later geïntegreerd.

Wereldwijde uitrol

Facebook Shops zal terug te vinden zijn op de Facebook-pagina of het Instagram-profiel van een bedrijf, of te ontdekken via ‘Stories’ of advertenties. ‘Vervolgens kunnen mensen door de volledige collectie van het merk bladeren, producten bewaren die hen interesseren en vervolgens een bestelling plaatsen.’

Facebook Shops zal vanaf dinsdag uitgerold worden en de komende maanden wereldwijd beschikbaar zijn.

Lees ook:

Meer