Facebook floreert dankzij pandemie, maar ziet vier donderwolken in 2021

Facebook heeft in het derde kwartaal ruim een vijfde meer inkomsten uit advertenties gehaald, ondanks de boycot die veel grote bedrijven deze zomer tegen het sociaalmediabedrijf afkondigden. Over de nabije toekomst is het techconcern, dat ook Instagram en WhatsApp bezit, pessimistischer.

Het Facebook-imperium zet zijn indrukwekkende opgang verder en telt inmiddels 1,82 miljard dagelijks actieve gebruikers. Het aantal maandelijks actieve gebruikers klokt af op 2,74 miljard.

  • De groei qua gebruikers zit vooral in Azië, terwijl Europa stagneert.
  • In Noord-Amerika was er in het derde kwartaal een lichte terugval. Facebook verwacht een verdere lichte daling in de komende maanden.

Winstmarge = 37 procent

Ook de financiële cijfers wijzen op verdere groei:

  • De omzet in het derde kwartaal bedroeg 21,5 miljard dollar, een stijging van 22 procent tegenover een jaar eerder.
  • Die toename was volledig toe te schrijven aan gestegen inkomsten van adverteerders die platforms van Facebook gebruiken. Bijna de volledige omzet van Facebook komt uit advertenties, andere inkomstenbronnen blijven marginaal.
  • Daarmee lijkt de advertentiestop die onder andere Unilever, Coca-Cola, Starbucks en Pepsico tegen Facebook afkondigden weinig uitgemaakt te hebben. De bedrijven kondigden in juni en juli aan niet meer via Facebook te adverteren, omdat het bedrijf te weinig zou doen om racisme en haat op zijn platforms te bestrijden. Maar daarna kwam het tot een deal.
  • De operationele winst steeg daarbij met 12 procent tot 8 miljard dollar. Dat betekent dat de operationele winstmarge (operationele winst op omzet) uitkomt op 37 procent, een percentage waar de meeste bedrijven maar van kunnen dromen.

Vier uitdagingen

Financieel directeur David Wehner zegt in een toelichting dat hij voor 2021 ‘aanzienlijke onzekerheid’ ziet. Hij wijst op vier factoren:

  • De coronapandemie heeft geleid tot een forse stijging van e-commerce en een toename in online advertenties. Als die trend keert, zal dat meteen ook impact hebben op Facebooks advertentie-inkomsten.
  • De aangescherpte privacymaatregelen in het besturingssysteem voor iPhones (iOS 14)) maken het mogelijk moeilijker voor Facebook om munt te slaan uit persoonsgegevens.
  • De autoriteiten in de Europese Unie blokkeren het sturen van persoonsgegevens naar de Verenigde Staten door sociaalmediabedrijven, nadat het Europese Hof van Justitie een verdrag daarover ongeldig had verklaard.
  • Ook in eigen land ligt het Amerikaanse bedrijf onder vuur. Een commissie van Amerikaanse Congresleden oordeelde onlangs vernietigend over de monopoliepositie van Facebook en zinspeelde op de gedwongen opsplitsing van het bedrijf.


Meer