Facebook en WhatsApp verliezen terrein in België

De Belgische gebruikers die telefoneren en/of berichten versturen via het internet, doen dat vooral via WhatsApp en Facebook Messenger. Dat blijkt uit een enquête in opdracht van telecomregulator BIPT. Beide diensten verliezen echter aan terrein in ons land, in het voordeel van hun concurrenten.

Volgens de enquête bij meer dan 5.000 mensen om het gedrag van de consument op de markt te beoordelen, blijkt dat WhatsApp (gebruikt door 83 procent van de respondenten) en Facebook Messenger (72 procent) de populairste apps blijven om online te bellen en berichten te sturen. Het BIPT merkt wel dat beide apps terrein verliezen. Zo gebruikte in 2019 en 2020 nog 89 tot 94 procent van de respondenten Whatsapp en 77 procent Facebook Messenger.

Het gebruik van FaceTime zit dan weer in de lift met 34 procent, in vergelijking met 14 tot 25 procent in de afgelopen jaren. Na een daling (van 38 procent in 2017 naar 29 procent in 2018), wordt ook Skype weer meer gebruikt (34 procent). Ruim een kwart (26 procent) van de respondenten geeft ook aan nog een andere applicatie te gebruiken, wat een sterke stijging is in vergelijking met de vorige bevragingen. Zes procent, tot slot, gebruikt dergelijke apps niet.

Ook wanneer apps gebruikt worden voor professioneel gebruik, wordt WhatsApp het vaakst gebruikt (60 procent). MS-TEAMS, Facebook Messenger en Zoom worden door 40 tot 50 procent van de respondenten beroepsmatig gebruikt. Uit de enquête blijkt dat jongere mensen de apps vaker gebruiken in een professionele setting dan ouderen. 

Telecomoperatoren over hoogtepunt

Het gebruik van telefonie via het internet, bijvoorbeeld via bovengenoemde apps, blijft ondertussen stabiel, en bedraagt nu 55,4 procent. Ook het gebruik van mobiele telefonie (93 procent) blijft stabiel, terwijl het gebruik van vaste telefonie zijn neerwaartse trend voortzet (46 procent in 2021 tegenover 53 tot 74 procent de voorgaande jaren). Het gebruik van televisie via het internet is ook gestegen tegenover vorig jaar (40 procent tegenover 35 procent), net als betaaltelevisie of video on demand (40 procent tegenover 32 procent).

Het BIPT wijst er ook op dat de bundels bij de telecomoperatoren (bv. televisie, vast internet en vaste telefonie) over hun hoogtepunt zijn. Tussen 2018 en 2020 lag het aandeel respondenten met een bundel nog op 81 tot 83 procent, in 2020 daalde dat tot 77 procent.

Proximus blijft de populairste telecomoperator (46 procent), maar verliest wel marktaandeel in vergelijking met de periode 2012-2019 (51 tot 67 procent). De keuze voor een operator gebeurt vooral op basis van de prijs van de bundel of het tariefplan.

Lees ook: Facebook heeft volgens onderzoek duizenden werknemers om WhatsApp-berichten te lezen

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.