Facebook & co. stomen lobbyteams klaar voor slag met Europa

Facebook, Amazon, Microsoft en Google versterken tegelijk hun Europese lobbyafdelingen in Brussel. ‘De techreuzen zijn bang voor nieuwe Europese regelgeving’, zeggen experts.

Het zijn gouden tijden voor wie een loopbaan als Europese techlobbyist ambieert, want de grote Amerikaanse digitale spelers hebben meerdere jobs in de aanbieding.

Zowel Facebook als Amazon is momenteel op zoek naar een ‘policy communications manager’ die zich gaat focussen op de Europese instellingen, blijkt uit jobadvertenties. De nieuwe aanwerving zal meebouwen aan ‘high-profile communicatiecampagnes die beleidsmakers, consumenten, de pers en geïnteresseerde groepen zal opleiden in hoe we opereren’, schrijft Facebook.

Het thema ‘Concurrentie en keuze’ wordt een prioriteit, zo staat verder te lezen. Dat doet vermoeden dat Facebook zich schrap zet voor nieuwe confrontaties met Europees commissaris voor Mededinging Margrethe Vestager. Zij kondigde recent aan de Europese concurrentieregels te willen aanpassen aan de nieuwe digitale realiteit.

Libra

Het bedrijf van Mark Zuckerberg is ook op zoek naar een ‘public policy manager’ die veel afweet van blockchain, cryptomunten en betalingen én van de Europese regelgeving in die domeinen. Dat wijst er mogelijk op dat de Amerikaanse techreus een een pr-offensief voor zijn veelbesproken digitale munt libra voorbereidt. De belangenbehartiger zal vanuit Brussel of Londen werken. Facebooks Europese lobbyteam speurt daarnaast naar een expert mediabeleid voor zijn ‘Content Distribution & Algorithm Policy team’.

Cloud

Er is ook een parallel te trekken tussen Amazon en Microsoft. Beide techreuzen werven op dit moment een in Brussel gebaseerde lobbyist aan voor hun clouddiensten, respectievelijk Amazon Web Services (AWS) en Azure.

AWS kwam onlangs in het vizier van de Amerikaanse concurrentiewaakhond. ‘De voordelen van cloud computing voor klanten maximaliseren door de regelgevende en politieke blokkades weg te werken’, is de missie van het AWS Public Policy team.

De beoogde ‘director of Azure government affairs’ moet Microsofts positie verdedigen bij de Europese instellingen en bij de afzonderlijke lidstaten, ‘en in het bijzonder Frankrijk en Duitsland’.

Google

Ook Google heeft lobbyvacatures voor Brussel uitgeschreven. Het bedrijf zoekt voor zijn GAPP-team (‘Government Affairs and Public Policy’) een privacy-expert en daarnaast een lobbyist die zich op de Europese Commissie moet concentreren.

Die laatste wordt verantwoordelijk voor enkele campagnes om Googles belangen te behartigen, ‘in het domein van specifieke regelgevende voorstellen op het vlak van databeheer, beleid voor consumentenbescherming, platformbeleid en economische kwesties.’

Niet onbelangrijk in deze context: Google is het moederbedrijf van videoplatform YouTube. Een andere videoreus, streamingdienst Netflix, heeft ook een groeiende lobbyafdeling in Brussel.

Googles lobbyteam dat zich op de Commissie richt is overigens maar een onderdeel van zijn bredere ‘EU Institutions team’.

Databescherming en privacy

Iskander De Bruycker (universiteit van Maastricht), een expert in lobbying en Europese politiek, ziet één grote verklaring voor al die rekruteringsactiviteit. ‘De techreuzen voelen zich bedreigd door de lawine aan Europese regelgeving die eraan komt. We zagen het fenomeen eerder al in andere sectoren. Bedrijven en sectoren die onder druk komen te staan, vergroten hun aanwezigheid in Brussel.’

De techreuzen voelen zich bedreigd door de lawine aan Europese regelgeving die eraan komt

Iskander De Bruycker (docent universiteit Maastricht)

Thema’s als databescherming en privacy liggen gevoelig bij het grote publiek. ‘De mensen zijn ermee bezig, en zetten politici aan om waakzaam te zijn’, zegt De Bruycker. ‘Maar het werkt ook in de omgekeerde richting. Om de macht in een bepaald dossier naar zich toe te trekken, kunnen Europese politici er een thema van maken in de publieke opinie.’

Volgens de docent EU-beleid is het opmerkelijk dat de Amerikaanse techreuzen hun lobbying niet of slechts gedeeltelijk overlaten aan een externe partij of een overkoepelende sectororganisatie. ‘De digitale reuzen willen het meer en meer zelf doen.’

Lees ook:

Apple-CEO gelooft niet in lobbyen maar geeft wel miljoenen uit aan lobbyisten

Britse waakhond voor technologiegiganten in de maak

Meer