Fabriek van autobouwer Bentley moet op volle toeren draaien

De fabriek van Bentley bouwt momenteel 85 wagens per dag. – Stefan Boness/Ipon/Sipa Press

De Britse autobouwer Bentley bouwt momenteel 85 wagens per dag. Daarmee heeft de productie bij het merk, onderdeel van de groep Volkswagen, een absolute recordhoogte bereikt. Dat heeft de Britse constructeur gemeld bij de presentatie van zijn kwartaalcijfers.

Bentley verkocht tijdens de eerste drie maanden van dit jaar 3.358 wagens. Dat betekende een stijging met 40 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De Britse autobouwer boekte daarmee een omzet van 577,5 miljoen euro. De winst bedroeg 65 miljoen euro.

Prioriteiten

Een geïnteresseerde moet voor de aankoop van een auto bij Bentley op een kostprijs tussen 150.000 pond en 1,5 miljoen pond rekenen. ‘Vermogende klanten spreiden een grote belangstelling voor luxewagens tentoon’, merkte Adrian Hallmark, chief executive van Bentley, op. ‘Net zoals de rest van de bevolking, voelden ook deze rijkere consumenten zich door de lockdowns van de coronapandemie in sterke mate van hun bewegingsvrijheid beroofd. Reizen werd veelal onmogelijk.’

‘Velen zijn daardoor op zoek naar manieren om hun leven een nieuwe prioriteit te geven. Crisissen scherpen de focus en zetten de mens aan het denken. Dat was voor sommigen een aanleiding om in de uitbreiding van hun autocollectie te investeren. Daardoor moest onze fabriek in Crewe op een recordniveau draaien.’

Hallmark benadrukte verder dat een onderbreking van de productie onder invloed van de coronacrisis vorig jaar voor een achterstand in het orderboek heeft gezorgd. ‘Men kan tegen een succesrijk persoon die onze wagens zou kunnen kopen eigenlijk niets beter zeggen dan dat het onmogelijk is om te leveren’, aldus de topman van Bentley. ‘Dat drijft de interesse voor het merk nog verder op.’

Vorig jaar kon Bentley een recordaantal van 11.206 verkochte wagens melden. Hallmark voegde eraan toe dat China tijdens de eerste drie maanden van dit jaar een sterke interesse in het merk toonde. Daardoor zou het Aziatische land dit jaar de Verenigde Staten als grootste afzetmarkt van Bentley voorbij kunnen steken.

Elektrisch

Anderzijds waarschuwde Hallmark dat de wereldwijde problemen met het tekort aan microchips in de sector blijven toenemen. Bovendien wees hij naar een gebrekkige aanvoer van zuurstof voor de lasprocessen. Dat fenomeen moet volgens hem gelinkt worden aan de zware coronacrisis in India. Deze knelpunten kunnen de verdere productie verstoren.

Bentley wil tegen eind dit decennium alleen nog elektrische wagens bouwen. Daarvoor moeten herstructureringen worden doorgevoerd, waarvoor vorig jaar achthonderd arbeidsplaatsen werden geschrapt. Hallmark stelde daarbij dat de Britse regering moet optreden en de automarkt de volgende periode moet ondersteunen om de overgang van fossiele brandstoffen naar een elektrische aandrijving tegen eind dit decennium mogelijk te maken.

Hij voegde er nog aan toe dat het publiek door de beleidswijzingen momenteel vaak niet meer weet voor welk type aandrijving – benzine, diesel, hybride of elektrisch – er bij de aankoop van een nieuwe wagen moet worden gekozen.

Concurrent Aston Martin kon recent ook al uitstekende cijfers voor het eerste kwartaal van het jaar voorleggen.