Na aartsrivaal Mercedes (met FTX) gaat nu ook Red Bull in zee met een cryptoplatform. De renstal van wereldkampioen Max Verstappen sluit een sponsoringsdeal met het minder bekende platform Bibyt ter waarde van jaarlijks 50 miljoen dollar, gedurende drie jaar.
Ter vergelijking: voetbalclub Manchester United sloot onlangs een deal met blockchainplatform Tezos voor 27 miljoen dollar per jaar. Red Bull zelf heet sinds kort officieel Oracle Red Bull Racing, nadat IT-reus Oracle beloofde naar schatting 100 miljoen dollar per jaar neer te tellen in ruil voor de naamswijziging.
De financiële inspanning van Bybit zit daar dus ergens tussenin. Bybit is het platform van CEO en costichter Ben Zhou, die vanuit Singapore opereert. Het bedrijf gaat als onderdeel van de overeenkomst fan tokens van het F1-team uitbrengen, zo werd woensdag aangekondigd. Met zulke digitale munten kunnen fans merchandising aankopen of zich inschrijven voor exclusieve evenementen.
Sportwereld dol op crypto
De deal komt er vijf maanden nadat Mercedes, het team van Verstappens concurrent Lewis Hamilton, zijn alliantie met het cryptoplatform FTX aankondigde. De twee grote teams zijn wel niet de eersten. De renstal Aston Martin wordt al bijna een jaar gesponsord door Crypto.com, het platform dat ook al de naamrechten van de Amerikaanse sporttempel Staples Center (Los Angeles) verwierf.
Dat de sportwereld de cryptohandel almaar inniger in de armen neemt, bleek eerder deze week ook al tijdens de Super Bowl.
(lp)