Manchester United in zee met cryptobedrijf Tezos voor 27 miljoen dollar per jaar

Manchester United, icoon van het Engelse voetbal, kondigt een shirtsponsordeal aan met blockchain-platform Tezos. En ook in de Bundesliga, de Duitse Eerste Klasse, is er recent een kruisbestuiving tussen de cryptowereld en de voetballerij tot stand gekomen.

Manchester United, een van ’s werelds meest populaire voetbalteams, zal naar verluidt een meerjarige trainingshirtsponsordeal aankondigen met het proof of stake-blockchainplatform Tezos.

De overeenkomst houdt in dat Tezos 27 miljoen dollar (23,65 miljoen euro) per jaar moet neertellen voor zijn logo op de trainingstenue van het Premier League-team. Manchester United heeft naar verluidt de laatste hand gelegd aan het filmen van promotiemateriaal in aanloop naar de officiële aankondiging.

Sportsite The Athletic speculeert dat het partnerschap ook technologische innovaties zou kunnen behelzen, zoals een metaverseproject.

Proof of stake

Tezos heeft zwaar geïnvesteerd in sponsoring van de sportwereld, weet cryptonieuwssite Cointelegraph. Zo werd het netwerk gebruikt bij de lancering van de NFT-collectie van de Britse autofabrikant McLaren in oktober vorig jaar.

Omdat het gebruik maakt van het proof of stake-consensusmechanisme by crypto-mining, presenteert het zichzelf als energie-efficiënter dan andere cryptonetwerken.

Proof of stake is een type consensusmechanisme dat wordt gebruikt om crypto-transacties te valideren. Met dit systeem kunnen eigenaars van de cryptomunt hun munten inzetten, wat hen het recht geeft om nieuwe transactieblokken te controleren en toe te voegen aan de blockchain.

Deze methode is een alternatief voor proof of work, het eerste consensusmechanisme dat voor cryptomunten werd ontwikkeld. In tegenstelling tot proof of work, gebruiken de validators bij proof of stake geen computerkracht. Daarom is het dus energie-efficiënter, en is het populairder nu crypto-mining in het vizier wordt genomen door voorvechters van een duurzaam klimaatbeleid.

Baby Doge

Tezos is niet het enige cryptobedrijf dat de voorbije week een samenwerking met een voetbalclub aankondigde. Zo heeft ook de door Dogecoin en Shiba Inu geïnspireerde mememunt, Baby Doge Coin, aangekondigd dat het een deal heeft met TSG Hoffenheim, een team in de hoogste voetbalcompetitie van Duitsland.

In een aankondiging bevestigde Hoffenheim dat Baby Doge een officiële partner van de club wordt en ze samen zullen werken aan de ontwikkeling van club-specifieke NFT’s. De overeenkomst omvat ook wat de club “belangrijk promotiemateriaal” noemt, waarbij Baby Doge zal worden geadverteerd op LED-borden rond het veld bij de thuiswedstrijden van het team.

Eerder scoorde ook een andere, door Shiba Inu-honden geïnspireerde meme-munt een samenwerkingsovereenkomst met een voetbalclub. Het gaat om Floki Inu, waarvan het logo – een cartoon-Shiba Inu met vikinghelm – op de achterkant van shirts van spelers van Napoli wordt afgebeeld. Net als bij de deal van Baby Doge wordt het logo van Floki Inu weergegeven op LED-borden in het thuisstadion van Napoli.

(ns)

Meer