Experts eisen volledige heropening van onderwijs: ‘School is geen onveilige plek’

In een open brief vraagt de Belgian Pediatric COVID-19 Task Force, een werkgroep van kinderpsychologen, -artsen, -psychiaters, en -verpleegkundigen, om een volledige heropening van de scholen. Ze eisen dat alle kinderen opnieuw voltijds naar school kunnen.

In het vorige schooljaar viel het onderwijs door de lockdown op een bepaald moment volledig stil. Dit werd achteraf door veel beleidsmakers betreurd: het was een maatregel die niet had gemoeten, en toch grote negatieve impact had op de jongere bevolking. Alleen: het vergt moed om in paniekerige tijden te zeggen dat zaken zoals scholen toch moeten openblijven, vooral tegen de onderwijsbonden in.

Maar de werkgroep van experts is nu wel glashelder, ook over onderwijs dat maar een op halve of minder kracht zou verlopen: ‘Een werking van 50 en zelfs 80 procent is niet voldoende en hetzelfde geldt voor afstandsonderwijs. Want school is meer dan leren, er is het sociaal contact, de ondersteunende rol die een leerkracht kan hebben voor een kwetsbaar kind enzovoort.’

‘Als je de scholen sluit, geef je daarenboven een boodschap dat onderwijs niet zo belangrijk is én dat de school een onveilige plek is. Die ‘onterechte boodschap’ moet zo snel mogelijk ontkracht worden. En dat kan het beste gebeuren door een volledige heropstart van de scholen op 1 september’, zo schrijft de groep in haar open brief.

‘Onderwijs op school kan perfect veilig gebeuren: kijk maar naar de jeugdkampen van deze zomer. Daar waren ‘slechts een beperkt aantal besmettingen’. Daarbij komt dat wetenschappelijk onderzoek intussen heeft uitgewezen dat de overdracht van COVID-19 door kinderen beperkt is. Er is geen enkele medische reden waarom een volledige heropstart van de scholen niet mogelijk zou zijn.’

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.