Key takeaways
- De Europese autoverkopen zijn in augustus met 18,3 procent gedaald, het laagste punt in drie jaar.
- De verkoop van volledig elektrische auto’s daalde met 43,9 procent, met dalingen van 68,8 procent en 33,1 procent in respectievelijk Duitsland en Frankrijk.
- De verkoop van hybride elektrische voertuigen (HEV) steeg met 6,6 procent in augustus en veroverde een marktaandeel van 31,3 procent.
In augustus registreerde de Europese Unie het laagste aantal nieuwe auto-inschrijvingen in drie jaar, met een daling van 18,3 procent. Deze terugval is voornamelijk veroorzaakt door een sterke afname van de verkoop in belangrijke markten zoals Duitsland, Frankrijk en Italië, en ook door een significante krimp in de verkoop van elektrische voertuigen.
De Europese vereniging van autofabrikanten (ACEA) benadrukte de vierde opeenvolgende maandelijkse daling van de verkoop van EV’s en drong aan op “dringende actie” om een verdere daling te voorkomen. Ze benadrukten de noodzaak voor EU-instellingen om maatregelen te nemen voordat de nieuwe CO2-doelstellingen voor auto’s en bestelwagens in 2025 van kracht worden.
Marktprestaties
De verkoop van volledig elektrische auto’s daalde in augustus met 43,9 procent. Deze daling was vooral uitgesproken in Duitsland en Frankrijk, waar de verkoop van EV’s daalde met respectievelijk 68,8 procent en 33,1 procent. De inschrijvingen van plug-in elektrische auto’s in de hele EU daalden ook met 22,3 procent.
Grote Europese autofabrikanten zoals Volkswagen, Stellantis en Renault zagen de verkoop op jaarbasis dalen met respectievelijk 14,8 procent, 29,5 procent en 13,9 procent. De Europese autoverkopen blijven lager dan voor de coronacrisis, waarbij Volkswagen suggereert dat deze trend in de nabije toekomst zou kunnen aanhouden.
Gevolgen voor autofabrikanten
Zelfs Tesla en SAIC Motor zagen hun verkopen in augustus aanzienlijk dalen, met dalingen van respectievelijk 43,2 procent en 27,5 procent. Bijdragen aan deze inzinking zijn de uiteenlopende groene stimuleringsmaatregelen in de EU en de forse invoerheffingen op de invoer uit China, waardoor de aankoopprijzen voor consumenten kunnen stijgen.
Duitsland heeft onlangs geprobeerd de markt te stimuleren door belastingaftrek tot 40 procent toe te staan voor bedrijven die EV’s verkopen. Terwijl sommige experts een marktherstel voorspellen dat gevoed wordt door lagere verkoopprijzen van EV’s, blijven anderen voorzichtig over de toekomst. De groeiende populariteit van hybride elektrische voertuigen (HEV) biedt een alternatieve oplossing voor consumenten die op zoek zijn naar een kosteneffectieve overgang tussen traditionele verbrandingsmotoren en volledig elektrische voertuigen. Volgens gegevens van ACEA steeg de verkoop van HEV’s in augustus met 6,6 procent, goed voor een marktaandeel van 31,3 procent.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!