Duitsland test draadloos laden voor elektrische voertuigen op de snelweg


Key takeaways

  • Dankzij inductieladen op de snelweg bij Amberg in Duitsland kunnen compatibele elektrische voertuigen draadloos laden terwijl ze rijden of geparkeerd staan.
  • Dit innovatieve systeem kan de grootte van accu’s verkleinen, de actieradius van voertuigen vergroten en het energiegebruik optimaliseren.
  • De projectpartners willen de technologie verder uitbreiden dan dit eerste testtraject op de Autobahn en zo de weg vrijmaken voor een toekomst van praktisch, duurzaam vervoer.

Duitslands eerste snelweg met draadloze oplaadtechnologie is voltooid bij Amberg op de A6. Volgens de projectleiders van de Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg (FAU) is dit een belangrijke stap in de elektrificatie van mobiliteit.

Professor Florian Risch, expert in batterijtechnologie aan de FAU, legt uit dat het E|MPOWER-project direct op de weg test hoe elektrische voertuigen draadloos kunnen worden opgeladen. De technologie kan bestuurders minder bang maken om zonder stroom te komen zitten, de afhankelijkheid van geïmporteerde batterijen verkleinen en de lokale economie in elektrische mobiliteit stimuleren. Het project wordt uitgevoerd door een consortium van universiteiten en bedrijven, die de resultaten willen gebruiken om de technologie klaar te maken voor grootschalig gebruik.

Uitleg van de draadloze oplaadtechnologie

De inductielaadoplossing van Electreon is de basis van het draadloze laadsysteem voor elektrische voertuigen. Spoelen in het wegdek genereren een magnetisch veld wanneer een compatibel voertuig erover rijdt. Een ontvangstspoel in het voertuig vangt deze energie op en leidt deze rechtstreeks naar de batterij. Seamless Energy Technologies uit Neurenberg levert de elektronische eenheid die verantwoordelijk is voor de nauwkeurige energieoverdracht tussen de weg en het voertuig, naadloos geïntegreerd onder het wegdek.

Het systeem werkt dynamisch tijdens het rijden en statisch wanneer het geparkeerd staat. In tegenstelling tot bovengrondse leidingen blijft de technologie onzichtbaar in het wegdek. De spoelen worden alleen geactiveerd door geautoriseerde voertuigen en voldoen aan de internationale veiligheidsnormen voor magnetische velden. Voor alle andere weggebruikers functioneert de weg als een normale snelweg.

Transformatie van elektrische mobiliteit

De projectpartners geloven dat inductieladen de elektrische mobiliteit radicaal kan veranderen: voertuigen zouden kleinere accu’s kunnen gebruiken, waardoor ze lichter zijn en zowel hulpbronnen als geld besparen. Continu opladen tijdens het rijden vergroot de actieradius aanzienlijk. Bovendien kan de bestaande infrastructuur efficiënter worden gebruikt door het elimineren van oplaadstops, wat vooral gunstig is voor vrachtvervoer.

Het systeem kan in auto’s, vrachtwagens en bussen worden geïntegreerd, ongeacht het type voertuig of de fabrikant. Een digitaal platform beheert de energiestroom op intelligente wijze en past de oplaadtijden en -hoeveelheden aan de vraag aan om piekbelastingen te voorkomen en de beschikbare energie te optimaliseren.

Baanbrekend in duurzame mobiliteit

FAU-voorzitter Joachim Hornegger noemt E|MPOWER een baanbrekend project dat laat zien dat duurzame mobiliteit zowel emissievrij als praktisch en efficiënt kan zijn. Andreas Wendt, directeur van Electreon Duitsland, wijst op het belang van de test op de A6 om de technologie onder echte omstandigheden te evalueren en de voordelen in dagelijks gebruik te laten zien. Hij verwacht dat inductieladen een belangrijke rol speelt bij het efficiënter en toegankelijker maken van elektrische mobiliteit.

Onderzoekers gebruiken de ongeveer één kilometer lange testbaan op de A6 tussen Sulzbach-Rosenberg en Amberg-West om efficiëntie, productieprocessen en energieoverdrachtssnelheden in realistische omstandigheden te testen. Onderzoekers van de Technische Universiteit Georg Simon Ohm in Neurenberg zullen zich richten op simulatie- en meettechnieken om vermogensverliesmechanismen bij contactloze energieoverdracht te analyseren.

Toekomstplannen voor inductieladen

Doelen op de lange termijn zijn onder andere het uitbreiden van de technologie naar langere stukken snelweg en stedelijke omgevingen. Het zou ook een rol kunnen spelen naast andere alternatieve energiebronnen, als basis voor slimme, klimaatvriendelijke verkeersinfrastructuur.

Het Duitse ministerie van Economie en Klimaat (BMWK) financiert het E|MPOWER-project via het programma “Electro-Mobility”, met ondersteuning van Autobahn GmbH des Bundes.
Het consortium gebruikte het asfaltrenovatieproject op de A6 tussen Sulzbach-Rosenberg en Amberg-West om het testtraject op een deel van de weg uit te voeren. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.