Op politiek vlak zijn het Verenigd Koninkrijk en Europa misschien uit elkaar gegroeid, voor treinreizigers is Londen nog nooit zo bereikbaar geweest. Maandag heeft Eurostar, de vervoersmaatschappij die hogesnelheidstreinritten door de kanaaltunnel aanbiedt, een rechtstreekse lijn van Amsterdam naar Londen gelanceerd. De treinrit duurt minder dan vier uur, meer dan een uur sneller dan vroeger dus.
Al sinds 2018 spoort de Eurostar rechtstreeks van Londen naar Amsterdam, maar in de omgekeerde richting moesten reizigers wel nog overstappen in Brussel-Zuid. Daar moesten ze door de paspoortcontrole om op de Eurostar naar de Britse hoofdstad te stappen.
Nu zijn er echter grenscontroles in Amsterdam en Rotterdam, de twee Nederlandse stops op de Eurostar-route. Voor het eerst kunnen treinreizigers in de Nederlandse hoofdstad instappen en vier uur later in Londen aankomen.
Lege trein na een jaar vertraging
Het was een langverwacht project, dat gisteren met bijna een jaar vertraging werd gelanceerd. De eerste treinrit moest echter nagenoeg leeg naar Londen sporen, aangezien enkel essentiële verplaatsingen aangeraden zijn tussen het vasteland en het VK.
Treindiensten moeten het over het algemeen doen met een pak minder passagiers als gevolg van de pandemie. Eurostar heeft zijn dienstregeling al moeten inkorten door de teruglopende vraag.
Alternatief voor vliegtuig
Toch hoopt de vervoersmaatschappij dat het met dit sneller traject enkele van de 4 miljoen mensen kan overtuigen die elk jaar tussen Amsterdam en Londen vliegen. Dat hoopt ook de Europese Commissie, dat internationaal treinverkeer aanmoedigt als alternatief voor het vliegtuig.
Met het zogenaamde vierde spoorwegpakket verplicht de EU de nationale beheerders om hun spoorwegen open te stellen voor concurrenten, ook uit andere landen.
De coronadip in het treinverkeer wijzigt ook niets aan de plannen van Eurostar om volgend jaar te fuseren met zijn Frans-Belgische rivaal Thalys. Zij gaan een nieuw bedrijf vormen dat Greenspeed zal heten. Het nieuwe vehikel wil zo veel mogelijk passagiers van korteafstandsvluchten op het juiste spoor zetten.