Eurostar Group mikt op 30 miljoen reizigers per jaar

Eurostar Group mikt op 30 miljoen reizigers per jaar
Getty Images

De Eurostar Group wil tegen eind dit decennium jaarlijks 30 miljoen reizigers vervoeren. Dat betekent een verdubbeling tegenover het niveau dat vorig jaar werd opgetekend. Dat heeft Gwendoline Cazenave, topvrouw van de Eurostar Group, gezegd naar aanleiding van de herlancering van het bedrijf na de fusie met sectorgenoot Thalys.

Cazenave merkt op dat Eurostar tot de ruggengraat van duurzaam reizen in Europa moet uitgroeien. Door de fusie met Thalys wordt de Eurostar Group het het grootste internationale hogesnelheidsnetwerk in West-Europa.

“Geen enkele ander treinbedrijf steekt zoveel grenzen over”, merkt Cazenave op. Eurostar wil daarbij profiteren van de toenemende interesse die bij de Europese reiziger voor duurzame verplaatsingen kan worden opgemerkt.

Vrije tijd

Door de fusie van de twee spoorwegbedrijven zal het merk Thalys verdwijnen. Het fusiebedrijf beschikt over een vloot van 51 treinen. Bedoeling is om tegen eind dit jaar een gemeenschappelijke website en een eengemaakt reserveringssysteem voor alle diensten te lanceren. Er komt ook loyaliteitsprogramma voor de hele groep.

Eurostar rekent erop snel opnieuw evenveel reizigers te kunnen vervoeren dan voor de uitbraak van de coronacrisis. Vier jaar geleden telden Eurostar en Thalys gezamenlijk 19 miljoen klanten. Opgemerkt wordt dat het voorbije jaar vooral een herstel van vakantiereizen en verplaatsingen aan vrienden en familie kon worden opgemerkt.

De zakelijke trafieken moeten nog wel een achterstand inhalen. In die sector zijn de verplaatsingen opnieuw opgelopen tot een volume dat tussen 80 procent en 85 procent vertegenwoordigt van het niveau dat voor de uitbraak van de coronapandemie werd geregistreerd.

Samenwerking

Wel wordt Eurostar volgens Cazenave nog altijd geplaagd door de capaciteitsproblemen die in een aantal grote stations – zoals London St Pancras en Amsterdam – worden opgetekend. Dat heeft te maken met knelpunten bij de grenspolitie om paspoorten voldoende snel te kunnen controleren.

Daarom moeten sommige treinen halfvol vertrekken. De brexit op zich heeft volgens Cazenave relatief weinig impact op de activiteiten van de Eurostar. “Er is nog steeds een bereidheid om tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie te reizen”, verduidelijkte ze.

De Eurostar wil in de toekomst zijn diensten verbinden met de services van de nationale spoorwegen in de vijf landen waar zijn hogesnelheidstreinen actief zijn. Daarnaast wordt ook gezocht naar een samenwerking met een aantal luchthavens, waardoor treinreizen zouden kunnen worden gecombineerd met vliegtuigverplaatsingen op lange afstanden.

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.

02:00