“Europese Unie moet eigen productie elektrische wagens beter ondersteunen”

“Europese Unie moet eigen productie elektrische wagens beter ondersteunen”
“Europa moet zijn fabrikanten van elektrische wagens beter tegen externe concurrentie beschermen.” – Foto: Mercedes-Benz

De Europese Unie moet zijn autofabrikanten meer wettelijke stimulansen bieden om de productie van elektrische wagens op te voeren. Indien dat niet gebeurt, dreigen de Europese fabrikanten marktaandeel aan Chinese rivalen te verliezen. Die waarschuwing staat in een rapport van de milieugroep Transport & Environment.

In het rapport wordt er onder meer op gewezen dat de verkoop van elektrische wagens op de Europese markt met een vertraging wordt geconfronteerd.

Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar vertegenwoordigden volledig elektrische wagens in de Europese Unie 11 procent van de totale autoverkopen. Tijdens de tweede helft van vorig jaar was echter nog een niveau van 13 procent opgetekend.

Wachttijden

Er is volgens Transport & Environment duidelijk een vertraging merkbaar, waarbij vooral wordt gewezen naar de opmerkelijk lange wachttijden die bij de aankoop van een elektrische wagen in Europa moeten worden geregistreerd.

“Ondertussen proberen Chinese autofabrikanten – waaronder Byd en Great Wall Motor – in de Europese Unie voet aan de grond te krijgen”, merkt Transport & Environment op. “De Chinese fabrikanten hebben bij veiligheidsbeoordelingen voor elektrische wagens bovendien ook goede scores laten optekenen.”

Chinese fabrikanten zouden volgens het rapport tijdens de eerste helft van dit jaar in de verkoop van elektrische wagens op de Europese markt een aandeel van 5 procent hebben gehad. “Tegen het midden van dit decennium zouden de Chinese constructeurs in Europa echter al op een marktaandeel tussen 9 en 18 procent kunnen rekenen”, stipt de klimaatgroep aan.

De Europese Unie onderhandelt momenteel over een pakket klimaatvoorstellen, waarbij ook gestreefd wordt naar een verbod op de verkoop van nieuwe auto’s met verbrandingsmotoren. Dat verbod zou midden volgend decennium van kracht worden.

“Om de Europese productie van elektrische voertuigen verder te stimuleren, moet de Europese Unie aan het verbod absoluut vasthouden”, werpt Transport & Environment op. “Maar er moeten daarnaast ook nog een reeks andere maatregelen worden genomen om de Europese fabrikanten te beschermen.”

Gebrek aan stimulansen

Onder meer moet volgens de klimaatgroep elke uitzondering voor synthetische brandstoffen worden afgewezen. “Verder dient ook de fiscale steun voor de verkoop van elektrische wagens te worden geschrapt”, betoogt Transport & Environment.

Die regelgeving biedt immers ook voordelen aan fabrikanten die hun elektrische wagens in de Europese Unie invoeren, maar lokaal geen enkele productie hebben. Tenslotte wordt opgemerkt dat alle Europese en nationale mogelijkheden worden ingezet om de productie van elektrische voertuigen nog verder op te voeren.

“Indien de autofabrikanten in de Europese Unie er niet in slagen het aanbod op te schalen, zullen buitenlandse concurrenten hun betaalbare modellen op de Europese markt introduceren”, zegt Transport & Environment nog. “Daardoor zullen deze buitenlandse partijen er mogelijk in slagen om een groot deel van de Europese massamarkt te veroveren.”

Er wordt nog aan toegevoegd dat de verkoop van elektrische voertuigen in de Verenigde Staten en China wel een sterke groei kent. “Dit wijst erop dat het probleem van de Europese markt niet moet worden toegeschreven aan een crisis in de toeleveringsketen, maar daarentegen het gevolg is van een gebrek aan regelgevende stimulansen”, werpt Transport & Environment nog op.

(bg)

Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.