Europese luxemerken houden hoop vast na twee jaar Chinese crisis


Key takeaways

  • Europese luxemerken zijn voorzichtig optimistisch over het herstel van de Chinese markt na twee jaar van instorting.
  • LVMH gaat aan kop met positieve verkooptrends, maar Hermès richt zich op hoogwaardige producten, terwijl L’Oréal een beperkt groeipotentieel heeft.
  • Ondanks bemoedigende tekenen blijven de merken waakzaam vanwege de aanhoudende economische onzekerheden in China.

Europese luxemerken zijn voorzichtig optimistisch over het mogelijke herstel van de Chinese markt na twee jaar van achteruitgang. Hoewel bedrijven zoals LVMH positieve signalen hebben gemeld, zoals een toegenomen verkoop op het Chinese vasteland en een stabiliserende vraag naar cognac, zijn ze voorzichtig met het afkondigen van een definitief herstel.

Voorzichtig optimisme

De sector van luxegoederen met een waarde van 400 miljard dollar (344 miljard euro) is hard getroffen door de economische vertraging in China, dat traditioneel goed is voor ongeveer één derde van de wereldwijde verkoop van luxegoederen. Hoewel recente gegevens erop wijzen dat de economische groei in China vertraagd is tot het laagste niveau sinds een jaar, door problemen op de vastgoedmarkt en handelsspanningen, zijn er sprankjes hoop.

L’Oréal kende haar eerste groei in China sinds twee jaar dankzij sterke prestaties van de luxedivisie met merken als Lancôme en Helena Rubinstein. Het bedrijf bleef echter achter bij de wereldwijde verkoopprognoses, wat leidde tot een daling van de aandelenkoers. CEO Nicolas Hieronimus zei dat één kwartaal met positieve resultaten niet automatisch een langetermijntrend betekent.

Focus op producten met hoge toegevoegde waarde

Hermès meldde een lichte verbetering in China tijdens het derde kwartaal, met meer activiteit tijdens de Golden Week in oktober. De groei werd toegeschreven aan de focus op producten met een hogere toegevoegde waarde, zoals luxehorloges en sieraden. De directie van Hermès wees erop dat de economische onzekerheid blijft bestaan en waakzaamheid nodig is.

De trend naar luxeproducten in het hogere segment kan mogelijk de winsten beperken van meer mainstream luxe- en consumentengoederenbedrijven die in China actief zijn. Analisten van Deutsche Bank zijn van mening dat bedrijven zoals L’Oréal te maken kunnen krijgen met beperkte groeimogelijkheden door de afzwakkende kredietgroei en ongelijke regionale prestaties.

LVMH leidt de aanval

LVMH is het meest optimistisch over het herstel in China en rapporteerde dit jaar voor het eerst positieve verkooptrends. Het optimisme van het bedrijf leidde tot een stijging van de aandelen in de luxesector, waarbij andere merken zoals Kering, Richemont, Burberry en Moncler ook winst boekten. Cécile Cabanis, CFO van LVMH, wees op bemoedigende tekenen zoals de “zeer sterke verbetering” in de verkoop bij Louis Vuitton en verbeterde prestaties bij Dior en Sephora.

Ondanks deze positieve ontwikkelingen erkennen de leidinggevenden van LVMH dat de algemene economische situatie in China complex blijft, met aanhoudende problemen op de vastgoedmarkt en hoge werkloosheidscijfers. Ze verwachten eerder een geleidelijk herstel dan een onmiddellijke opleving. (uv)

Volg Business AM ook op Google Nieuws

Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.