Vertegenwoordigers van de luchtvaartmaatschappijen Lufthansa, International Air Group (IAG), EasyJet en Ryanair verzetten zich met alle kracht tegen de heffing op kerosine die de Europese Unie wil introduceren. De luchtvaartsector noemt de maatregel immers onnodig en onrechtvaardig.
De bedrijven stellen dat investeringen in duurzame brandstoffen en elektrische vliegtuigen een efficiëntere strategie vormen om de emissies van de luchtvaart terug te dringen. De vier maatschappijen uitten hun ongenoegen in een onderhoud met Adina-Ioana Valean, Europees commissaris van Transport.
Green Deal
Ursula von der Leyen, de nieuwe voorzitter van de Europese Commissie, maakt van de strijd tegen de klimaatverandering een absolute prioriteit. Dat beleid staat in de Green Deal die de Europese Commissie zopas heeft voorgesteld. Daarin is ook voor de luchtvaart een belangrijke taak weggelegd.
‘Hogere belastingen zouden echter zware economische schade aanrichten,’ werpt Michael O’Leary, voorzitter van de lobbygroep Airlines for Europe (A4E) en voorzitter van Ryanair Holdings, op. ‘Bovendien is de belasting vooral een financiële maatregel, die de Europese regeringen extra inkomsten zou garanderen.’
‘Fiscale sancties zijn niet alleen schadelijk voor de luchtvaartmaatschappijen. Ook de toeristische sector, die voor vele Europese landen een grote waarde heeft, zou hieronder lijden.’
De Europese Commissie wil tegen het midden van deze eeuw een klimaatneutrale economie. Onder meer belastingen op vervuilende activiteiten moeten een stimulans vormen om daarvoor naar oplossingen op zoek te gaan.
De autosector en een aantal andere industrieën hebben in die richting al belangrijke stappen genomen. Daardoor komt er ook steeds meer druk op de luchtvaart om eveneens op duurzame technologieën over te stappen.
Investeringen
A4E zegt echter dat incentives, gekoppeld aan investeringen in duurzame brandstoffen, veel betere resultaten zou opleveren dan fiscale sancties.
Tegelijkertijd moet er volgens de lobbygroep gewerkt worden aan een versnelde realisatie van het project Single European Sky. Dat concept moet de Europese luchtvaart efficiënter en vlotter organiseren en zou op zich de emissies al met 10 procent kunnen verminderen.
‘De Europese luchtvaart moet een duurzame groei genereren,’ zei O’Leary nog. ‘Fiscale maatregelen hebben op die ambities een negatieve impact. Belastingen nemen geld weg dat nodig is om in nieuwe vliegtuigen te investeren.’
‘Alleen al de leden van A4E besteden 170 miljard euro aan vliegtuigen die 18 procent minder brandstof verbruiken en 4 procent meer passagiers kunnen vervoeren.’