Europese jongeren willen meer inspanningen voor een duurzame voedingssector

Een overgrote meerderheid van de jongeren in Europa is van mening dat er dringend actie moet worden ondernomen om de productie en consumptie van voedsel duurzamer te maken. Dat blijkt uit een studie van het gespecialiseerde innovatieplatform EIT Food uit Leuven, gebaseerd op een enquête bij meer dan tweeduizend jonge volwassenen tussen achttien en vierentwintig jaar (Generation Z) in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Polen en Spanje. 

De onderzoekers ontdekten dat 78 procent van de respondenten een dringende herziening van het wereldwijde voedselsysteem vraagt om het milieu te beschermen. Tevens blijkt 66 procent van oordeel dat de huidige voedselsystemen de planeet vernietigen.

Bovendien vreest men dat de situatie alleen nog maar erger wordt, want 61 procent van de ondervraagden geeft aan van mening te zijn dat de voedselsector de jongste jaren nog minder duurzaam is geworden.

Bekommernis

Een duurzame voedingsindustrie blijkt voor Generation Z een toenemende bekommernis. Voor 64 procent is duurzaamheid in de voedingssector de voorbije twaalf maanden belangrijker geworden. Ook zegt 65 procent ervan overtuigd te zijn dat Generation Z meer aandacht heeft voor duurzame voeding dan oudere generaties.

Tevens kan worden vastgesteld dat groenten en fruit door jongeren als de meest duurzame sector van de voedingsindustrie worden bestempeld.

Volgens 75 procent van de respondenten hebben deze producten een duurzaam karakter, gevolgd door een lokale productie (74 procent), biologische landbouw (72 procent) en plantaardig voedsel (70 procent). Daarentegen zegt nog 50 procent de import van voeding als een duurzame activiteit te bestempelen.

Europese Unie

Uit het onderzoek blijkt tevens dat jongeren de Europese Unie naar voor schuiven als de instantie die de grootste verantwoordelijkheid moet nemen om een duurzame voedselindustrie te garanderen.

Daarbij stelt 46 procent van de respondenten dat de Europese Unie in deze problematiek het voortouw moet nemen, terwijl 39 procent daarbij in eerste instantie naar nationale regeringen verwijst.

Wel stippen de onderzoekers aan dat de verschillende landen hierbij wel sterk uiteenlopende resultaten registreren. In Polen loopt dat cijfer immers op tot een Europese piek van 58 procent, tegenover amper 33 procent in het Verenigd Koninkrijk.

De onderzoekers stelden vast dat een aantal incentives de jongeren zouden kunnen aanmoedigen om vaker voor de consumptie van duurzamer voedsel te kiezen.

In eerste instantie wordt daarbij door de respondenten gewezen naar kortingen op duurzame producten (37 procent), gevolgd door duurzamere keuzes op scholen, hogescholen en universiteiten (29 procent) en een groter aanbod aan duurzame opties bij maaltijdbestellers zoals Deliveroo of Uber Eats (28 procent).

(lb)

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.