Europees Hooggerechtshof geeft YouTube gelijk in conflict over auteursrechten

Het Hof van Justitie van de Europese Unie heeft vandaag gezegd dat videodienst YouTube (eigendom van Google) en andere onlineplatforms onder bepaalde voorwaarden “niet aansprakelijk zijn voor auteursrechtschendende werken die door gebruikers naar hun platforms worden geüpload”. Dat schrijft persbureau Reuters.

Waarom is dit belangrijk?

De zaak is de laatste ontwikkeling in een langlopende strijd tussen de 1 biljoen dollar waard zijnde creatieve industrie van Europa (film, tv-series, muziek, performancekunst, etc.) en online platforms. Eerstgenoemde eiste compensatie of actie van de laatste voor ongeautoriseerde werken die worden geüpload. De zaak demonstreert de hoekige relatie tussen oude en nieuwe media (Big Tech).
  • YouTube kwam in het beklaagdenbankje terecht nadat Frank Peterson (zie foto), een muziekproducent, het bedrijf en Google in Duitsland voor de rechter had gesleept. Hij beklaagde zich in 2008 over het feit dat gebruikers verschillende fonogrammen waarvan hij de rechten bezit, hadden geüpload naar het platform.
  • In een tweede zaak spande uitgeversconcern Elsevier in Duitsland een rechtszaak aan tegen bestandshostingdienst Cyando nadat zijn gebruikers in 2013 verschillende Elsevier-werken zonder zijn toestemming hadden geüpload naar zijn platform Uploaded.
    • Een Duitse rechtbank vroeg vervolgens advies aan het Hof van Justitie van de EU, dat dinsdag uitspraak deed in beide zaken.

YouTube doet al genoeg

“Bij de huidige stand van zaken doen exploitanten van onlineplatforms in beginsel zelf geen mededeling aan het publiek van auteursrechtelijk beschermde inhoud die door gebruikers van die platforms illegaal online is geplaatst”, zei het EU-Hof van Justitie.

In mensentaal: YouTube en andere platforms doen al genoeg om het auteursrecht te beschermen, door bijvoorbeeld accounts op de vingers te tikken of te deleten als die al te gretig gebruikmaken van onrechtmatig video- of geluidsmateriaal.

Lees ook:

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.