Breekt Big Tech onder nieuwe wetten van Vestager?

De Europese Commissie heeft vandaag met veel bombarie twee nieuwe wetgevende kaders voorgesteld. De Digital Markets Act en Digital Services Act komen met een reeks praktische eisen en boetes tot 10 procent van de jaaromzet.

Laat het een win voor Margrethe Vestager zijn, want onder haar auspiciën wordt vandaag een pakket maatregelen voorgesteld dat in Silicon Valley met het vergrootglas zal gelezen worden. Met de DMA en de DSA probeert de EU alvast zijn slagkracht naar Big Tech te vergroten. Vraag blijft of dat ook zal lukken.

Wat is de Digital Markets Act?

De Digital Markets Act moet zowat de grootste poging tot een anticompetitiewetgeving in de tech zijn die Europa probeert te installeren. De wet moet een egaal speelveld creëren, grote en kleine techbedrijven moeten elkaar dus niet te veel de duvel aandoen. Volgens Commissievoorzitter Ursula von der Leyen en co. moet dat de innovatie, groei en concurrentie verhogen, zowel in Europa als elders.

Concreet: een van de praktijken die de Europese Commissie aan banden wil leggen is die van de self-preferencing. Bijvoorbeeld: als u op een iPhone een product zoekt dat Apple ook aanbiedt, zal u dat eerst zien in uw zoekresultaten. Die tactiek verhuist, als het van de Europese Commissie afhangt, naar de vuilbak.

Dat wil ook zeggen dat u, een opluchting voor smartphonegebruikers, apps zal kunnen verwijderen die standaard bij uw smartphone komen. Bloatware wordt vaak op smartphones gezet om gebruikers aan de eigen diensten te binden en het eigen ecosysteem te versterken. Apple staat daar bekend voor. Daarnaast kan u zo een vaste app-plek ook kopen natuurlijk, het kan een commerciële overeenkomst zijn. Maar ook dat gaat er dus uit.

Wat is dan de Digital Services Act?

De Digital Services Act of DSA moet dan weer een veilige digitale ruimte vormen, die de grondrechten van alle gebruikers beschermt, over alle digitale diensten heen. Met andere woorden: privacywetgeving.

Concreet komt het erop neer dat bedrijven die illegale content online zetten, die onmiddellijk offline moeten halen als hen dat gevraagd wordt. Kinderporno of wraakporno bijvoorbeeld, maar ook gehackte gegevens kunnen techbedrijven dus behoorlijk wat geld kosten.

Want onder het nieuwe pakket maatregelen worden ook de potentiële boetes een stuk groter. Zo kan het een bedrijf tot 10 procent van de jaaromzet kosten als er een overtreding wordt vastgesteld. Dat betekent voor een aantal bedrijven alvast dat ze delen zullen moeten verkopen om die boete te betalen.

Het ziet er ook naar uit, weten bronnen bij CNBC, dat de Europese lidstaten – die elk apart de wetgeving moeten ratificeren en implementeren – positief staan tegenover het pakket van Vestager. Dat zal nodig zijn. De zaak rond de GDPR-boete van Twitter sleepte maar liefst twee jaar aan. De nieuwe DMA en SMA zijn dus een stap vooruit, maar of ze het proces om een veroordeling te verkrijgen, zullen versnellen, lijkt weinig waarschijnlijk.

Lees ook:

Meer
Lees meer...
Markten