Key takeaways
- De auto-industrie in de EU genereerde in 2022 78,9 miljard euro aan binnenlandse toegevoegde waarde voor consumenten van buiten de EU.
- China werd de grootste consument van voertuigproducten uit de EU en was goed voor 21 procent van de totale binnenlandse toegevoegde waarde van de EU in de automobielsector.
- Chinese producenten waren in 2022 goed voor 16 procent van de toegevoegde waarde in de automobielindustrie buiten de EU.
De automobielindustrie in de EU genereerde in 2022 78,9 miljard euro aan binnenlandse toegevoegde waarde die aan niet-EU-consumenten kan worden toegeschreven. Dit cijfer is een aanzienlijke stijging van 54 procent ten opzichte van 2010 (51,1 miljard euro), maar betekent een daling van 7 procent ten opzichte van de nominale waarde in 2015 (84,4 miljard euro). Dit meldt Eurostat.
China komt naar voren als de grootste consument van EU-voertuigproducten in 2022 en is goed voor 21 procent van de totale binnenlandse toegevoegde waarde van de EU in de autosector. China overtrof daarmee de Verenigde Staten (20 procent), die tot dan toe de toppositie in handen hadden. Het Verenigd Koninkrijk volgt met een aandeel van 13 procent. Dat China steeds prominenter wordt, blijkt uit het stijgende aandeel in de binnenlandse toegevoegde waarde van de EU, dat stijgt van 12 procent in 2010 tot 21 procent in 2022.
Globale handel en toegevoegde waarde
De gegevens voor deze analyse zijn afkomstig van de FIGARO-tabellen (Full international and global accounts for research in input-output analysis), die inzicht geven in macro-economische globaliseringsindicatoren. Deze bevindingen worden verder onderzocht in een gedetailleerd Statistics Explained artikel.
In 2022 genereerde de automobielindustrie buiten de EU 34,6 miljard euro aan toegevoegde waarde, aangedreven door eindverbruik binnen de EU. Dit cijfer vertegenwoordigt een stijging van 47 procent ten opzichte van 2015 (23,5 miljard euro) en een aanzienlijke stijging van 124 procent sinds 2010 (15,4 miljard euro).
Regionale verdeling
Chinese producenten namen met 16 procent het grootste deel van de toegevoegde waarde in de niet-EU-autosector voor hun rekening. Japanse en Zuid-Koreaanse producenten volgen met een aandeel van respectievelijk 15 procent en 10 procent. China’s groeitraject binnen deze sector was bijzonder opmerkelijk, met een toename van 9 procent in 2010 tot 16 procent in 2022.
Wil je toegang tot alle artikelen, geniet tijdelijk van onze promo en abonneer je hier!