Europeanen kopen massaal oude tweedehandswagens: experts weten waarom

Vele pendelaars kiezen individuele mobiliteit boven het openbare vervoer. – Ben Cawthra/Shutterstock

Er zijn de voorbije maanden in de lidstaten van de Europese Unie opvallend meer oudere tweedehandswagens ingeschreven. Ook op het internet bleek er meer interesse in oudere voertuigen. Dat blijkt uit een rapport van het persbureau Reuters, gebaseerd op cijfers van analist IHS Markit en de online automarkt AutoScout24.

Het fenomeen moet volgens de onderzoekers worden toegeschreven aan de tanende populariteit van het openbaar vervoer, te wijten aan een vrees voor besmettingen met het coronavirus.

Individuele mobiliteit

De sterke belangstelling voor gebruikte auto’s is een tegenvaller voor zowel het openbaar vervoer als het leefmilieu. Oudere wagens veroorzaken immers een grotere uitstoot. Tevens moet rekening worden gehouden met een grotere kans op defecten, wat ook de verkeersveiligheid zou kunnen ondermijnen. Dat kan op zijn beurt een grotere druk zetten op de verzekeringsindustrie.

‘Maar op langere termijn zou de verschuiving naar de individuele mobiliteit voor de autoconstructeurs een voordeel kunnen worden,’ aldus de onderzoekers. ‘Dat kan hen helpen te herstellen van de impact van de coronacrisis, die in Europa de verkoop van nieuwe voertuigen sinds de uitbraak van de pandemie met 27 procent heeft doen dalen.’

De onderzoekers wijzen erop dat vele verkopers van tweedehandswagens erkennen de voorbije maanden goede zaken te hebben gedaan. Onder meer het Spaanse OcasionPlus heeft sinds de uitbraak van de coronacrisis vier nieuwe vestigingen geopend.

Ook de Britse verkoper Nawaie Motoring zegt opvallend veel vraag te krijgen naar oudere wagens, die vaak meer dan tien jaar oud zijn. ‘De prijzen van de goedkope occasiewagens zijn door de grote vraag met 25 procent gestegen,’ erkent Ameen Sultani, algemeen directeur van Nawaie Motoring. ‘Het is bovendien bijzonder moeilijk om het aanbod opnieuw aan te vullen. Alle beschikbare wagens lijken te zijn verkocht.’

Elektrisch

Uit berekeningen van IHS Markit bleek dat in Frankrijk tijdens het derde kwartaal van dit jaar bijna 16 procent meer occasiewagens zijn ingeschreven dan dezelfde periode vorig jaar. Bij de nieuwe auto’s was er daarentegen een achteruitgang met meer dan 5 procent.

‘Daarbij kon ook een grotere interesse worden opgemerkt voor auto’s die minstens anderhalf decennium oud zijn,’ zeggen de onderzoekers. ‘In Spanje zijn de cijfers nog duidelijker. Daar is de verkoop van gebruikte wagens met bijna 25 procent opgelopen. Vooral auto’s met een leeftijd van meer dan twintig jaar genoten daar een opvallend grotere belangstelling.’

AutoScout24 zegt dat de online zoekopdrachten naar oudere wagens sinds de voorbije zomer eveneens een sterke toename hebben gekend. ‘Daarbij liep tussen juli en september de vraag naar wagens van minstens twee decennia oud tegenover dezelfde periode vorig jaar in Frankrijk met 80 procent op,’ aldus Edgar Berger, chief executive van AutoScout24. Maar ook in Nederland en België was er sprake van een respectievelijke stijging met 77 procent en 59 procent.

De interesse in tweedehands elektrische wagens blijft daarentegen bijzonder beperkt. OcasionPlus heeft momenteel 2.800 wagens te koop, maar tussen dat aanbod zijn slechts zes elektrische wagens terug te vinden. ‘Het publiek staat zeer wantrouwig tegenover de prestatie van batterijen op langere termijn,’ merkt Fernando Rodriguez, marketingdirecteur van OcasionPlus, op.