Europa zoekt opvanghavens voor duizenden zeelui die door coronacrisis gestrand zijn

De lidstaten van de Europese Unie moeten een aantal specifieke havens aanduiden die zeelui en opvarenden van arriverende schepen op een vlotte manier opvangen. Deze havens moeten een aflossing van bemanningen kunnen organiseren en ook de mogelijkheid tot quarantaine en repatriëring hebben. Dat heeft Adina Vălean, Europees commissaris van transport, gezegd.

Deze structuur moet volgens haar dringend worden opgezet om de impact van de coronacrisis op de Europese handel te beperken. Sinds de uitbraak van het coronavirus zijn veel zeelui gestrand in landen met reisbeperkingen.

Honderdduizend zeelui

De Europese Commissie wijst er daarbij op dat driekwart van de handel in de Europese Unie op de scheepvaart is gebaseerd. Vălean wil dan ook maatregelen om te zorgen dat de goederentrafieken ook tijdens de coronapandemie gegarandeerd kunnen blijven.

Elke maand komen wereldwijd ongeveer honderdduizend matrozen na een zeereis aan wal. Vaak hebben die zeelui een andere nationaliteit dan het land waar hun schip aanmeert. ‘Er moeten ter plaatse dan ook mogelijkheden voor quarantaine worden voorzien,’ aldus de Europees commissaris. ‘Tevens moeten oplossingen voor een repatriëring kunnen worden aangeboden.’

Vălean benadrukt daarbij dat de geselecteerde havens het hele grondgebied van de Europese Unie zouden moeten dekken. ‘Bovendien moeten die locaties verbonden zijn met operationele luchthavens en treinstations,’ aldus de Europees commissaris. ‘De havens moeten in de buurt ook voldoende accommodatie hebben waar zeelui op hun repatriëring kunnen wachten of een verplichte quarantaine kunnen doormaken indien dit door de lidstaten zou worden gevraagd.’

De verantwoordelijkheid voor de medische zorgen en repatriëring valt in de eerste plaatste ten laste van de scheepseigenaars. Daarna volgt het land waar het schip is geregistreerd.

Cruises

‘Het systeem moet snel worden geïmplementeerd,’ aldus Vălean. ‘Er moet immers ook voor de opvang van cruiseschepen worden gezorgd.’ Op korte termijn worden volgens het European Maritime Safety Agency in Europese havens elf cruiseschepen met achtduizend passagiers verwacht. Cruises zijn weliswaar officieel opgeschort, maar er zijn nog een aantal boten op zee die zich in een haven moeten kunnen melden.

Vălean wijst er daarbij wel op dat Malta, Griekenland en Cyprus proportioneel veel schepen hebben geregistreerd. Deze landen zouden dan ook problemen kunnen ervaren met een grote toestroom aan passagiers. Solidariteit van andere lidstaten is volgens Vălean dan ook aangewezen.

Meer