Het Europees Parlement heeft woensdag zijn versie van de wet inzake digitale markten (Digital Markets Act of DMA) goedgekeurd. Dat is een nieuwe stap richting strengere Europese regels voor techreuzen als Google of Meta (Facebook).
Centraal in het wetsvoorstel, dat wel nog de cruciale goedkeuring moet krijgen van de Europese regeringen, staat het begrip “poortwachter”. Daarmee wordt een groot onlineplatform bedoeld dat veel macht heeft omwille van zijn sleutelpositie op het internet.
Het kan gaan om sociale media, maar ook om zoekrobots of e-commercediensten. De maatregelen gaan dus vooral gelden voor de grotere bedrijven als Google, Amazon en Meta/Facebook, De parlementsleden hebben ook webbrowsers, virtuele assistenten en ‘connected tv’ in het toepassingsgebied opgenomen. De DMA wil vooral vermijden dat zulke poortwachters alle concurrentie verpletteren en hun eigen regels aan de maatschappij opleggen.
Eerlijk speelveld
Een greep uit de voorstellen: de Europese consument moet altijd de mogelijkheid hebben om een geïnstalleerde app op de smartphone te verwijderen, de poortwachters mogen geen overnames doen die de concurrentie in Europa beknotten en ze mogen geen technische obstakels opwerpen voor software van derden.
Het parlement keurde zijn versie van de wet woensdag goed met 642 stemmen voor, 8 tegen en 46 onthoudingen. Dat opent de weg naar onderhandelingen met de individuele EU-lidstaten. De DMA-wet is gekoppeld aan de wet inzake digitale diensten (Digital Services Act, DSA).
(ns)