Binnen vier jaar tijd moeten autobestuurders op Europese snelwegen hun elektrische wagen minstens om de 60 kilometer kunnen opladen. Dat heeft het Europees Parlement woensdag gezegd.
Europa versnelt elektrische omschakeling: extra laadpalen langs snelweg
Waarom is dit belangrijk?
Het gebrek aan laadpalen vertraagt de omschakeling naar elektrische wagens binnen Europa. Daar wil het Europees Parlement zo snel mogelijk verandering in brengen om aan haar klimaatdoelstelling te voldoen. Ze legt daarbij een voorstel op tafel dat tegen 2026 alle automobilisten op Europese snelwegen moet voorzien van minstens één laadpaal om de 60 kilometer.De essentie
- Het parlement wil dat alle EU-lidstaten tegen 2024 een plan naar voren schuiven voor het gebruik van alternatieve brandstoffen.
- Verder pleiten parlementsleden voor een laadstation om de 60 kilometer op Europese snelwegen. Een plan dat tegen 2026 realiteit moet worden.
- Daarnaast moeten alle parkings voor vrachtwagens tegen 2028 minstens twee laadstations hebben.
Ook belangrijk
- De transportsector is verantwoordelijk voor de grootste CO2-uitstoot binnen de EU.
- De Europese Commissie wil daarom met een versnelde uitrol van snelladers en waterstofstations tegen 2050 klimaatneutraal worden.
- Eerste etappe: een vermindering van de uitstoot met 55 procent.
- Verder wil ze tegen 2031 minstens één waterstofstation om de 150 kilometer.
- Parlementsleden stellen zich positiever op en willen dit bijstellen naar een afstand van 100 kilometer.
Maar…
- Er zijn momenteel zo’n 377.000 laadstations in Europa.
- Ismael Ertug, Duits lid binnen het Europees Parlement, vindt dat ondermaats.
- Volgens hem hadden we de helft meer kunnen bereiken indien de EU-lidstaten zich aan hun beloftes hadden gehouden.