Europa databeschermer vraagt onderzoek naar nieuwe gebruiksvoorwaarden WhatsApp

De Europese gegevensbeschermingsautoriteit (EDPB) vraagt haar Ierse collega om een onderzoek op te starten naar de controversiële wijzigingen die de berichtendienst WhatsApp aanbracht aan zijn gebruiksvoorwaarden.

Waarom is dit belangrijk?

Verzamelde data doorverkopen aan derde partijen zorgt niet alleen voor vervelende advertenties. Als data en metadata in verkeerde handen terechtkomen, kunnen ze zelfs zorgen voor financiële schade. Facebook heeft al regelmatig datalekken gehad. Het platform is voorlopig nog niet veilig genoeg om zomaar metadata van gebruikers te verzamelen.

De EDPB, die de 27 nationale gegevensbeschermingsautoriteiten verenigt, werd door de Duitse autoriteit op de hoogte gebracht. De Duitsers legden WhatsApp-moeder Facebook een tijdelijk verbod op om de data van haar leden te gebruiken.

Volgens de Europese regulator is het niet nodig om meteen tot een verbod over te gaan. Maar, omdat de kans groot is dat Facebook inbreuken pleegt bij de gegevensverwerking, vraagt de EDPB aan de Ierse databeschermingsautoriteit om toch een onderzoek op te starten. Dat moet “prioritair” gebeuren.

Metadata

WhatsApp voerde op 15 mei nieuwe privacyregels in voor gebruikers buiten de Europese Unie. Die zijn omstreden, want wie de nieuwe gebruikersvoorwaarden accepteert, geeft de toestemming om met Facebook WhatsApp-metadata te delen. Het gaat dan niet om de inhoud van de berichten, maar wel om informatie zoals met wie je praat, of welk toestel je gebruikt. Dat kan interessant zijn voor adverteerders. Wie de nieuwe voorwaarden niet accepteert, zal WhatsApp na verloop van tijd niet meer kunnen gebruiken.

De Europese consumentenorganisatie BEUC kondigde maandag aan een klacht te hebben ingediend bij de Europese Commissie tegen de gebruiksvoorwaarden van de chatapp.

Lees ook: De “Ugly Truth” over Facebook

Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.