“In wezen kan Europa niet overleven zonder Russische diesel”: Ons continent verhoogt invoer olieproduct uit Rusland met meer dan een vijfde

Europa heeft in juli zijn invoer van Russische diesel met meer dan een vijfde opgeschroefd. Zo importeerden de verschillende Europese landen vorige maand per dag bijna 700.000 vaten van de Russische brandstof, volgens data van Vortexa. Dat is iets meer dan de maand ervoor, en een stijging met maar liefst 22 procent in vergelijking met juli vorig jaar.

Waarom is dit belangrijk?

Sancties van de Europese Unie tegen de Russische oorlogsmachine houden in dat alle Russische ruwe olie over zee vanaf begin december verboden zal worden, en alle Russische geraffineerde producten twee maanden later. De toename van de diesel-import toont echter aan hoe moeilijk de lidstaten van de EU het zullen hebben om hun invoer van Russische diesel tegen februari tot nul te herleiden.

"We zijn nog heel ver van een Europa verwijderd dat Russische diesel vervangt", betoogt David Wech, hoofdeconoom bij Vortexa, een databureau dat tankers volgt, in de zakenkrant Financial Times. "Ik vraag me af of de Europeanen erin zullen slagen het aangekondigde invoerverbod van diesel volledig door te voeren."

De laatste jaren is de Europese afhankelijkheid van Rusland voor dieselleveringen gestaag toegenomen. Rusland neemt meer dan de helft van de dieselinvoer van de regio voor zijn re

Dit premium artikel is exclusief voor abonnees
Abonneer je nu op Business AM!
Denk jij vooruit, aan de toekomst van morgen? Business AM is jouw leidraad doorheen verandering. Hol niet achter de feiten aan en maak deel uit van Vlaanderens snelst groeiende business website.
Al abonnee? Log in en krijg toegang tot alle premium artikels.
Meer premium artikelen
Meer

Ontvang de Business AM nieuwsbrieven

De wereld verandert snel en voor je het weet, hol je achter de feiten aan. Wees mee met verandering, wees mee met Business AM. Schrijf je in op onze nieuwsbrieven en houd de vinger aan de pols.