EU zet rem op Fitbit-deal met Google na privacyzorgen

Google moet alle privacy en GDPR-risico’s bekijken voor het aan de EU zelfs toestemming mag vragen om smartwatchmaker Fitbit over te nemen. Dat zegt de privacycommissie van de EU.

‘De mogelijke verdere combinatie en accumulatie van gevoelige persoonlijke data van mensen in Europa door een groot techbedrijf, zou een hoog risico betekenen voor de bescherming van de privacy en data’, zegt de European Data Protection Board aan persagentschap Bloomberg.

Risico’s beperken

De bedrijven moeten daarom ‘zo veel mogelijk proberen om de risico’s te beperken die het recht op privacy en databescherming zouden kunnen bedreigen.’ Pas nadien mag Google zijn intenties om het populaire merk Fitbit op te kopen, duidelijk maken aan de EU.

Sowieso moeten nationale datatoezichthouders, bij ons bijvoorbeeld de Gegevensbeschermingsautoriteit (ex-Privacycommissie), advies geven aan Google hoe ze zich best aan de regels houden. Want nationale rechtbanken beoordelen of er schendingen van de privacywetgeving zijn.Het zijn dan uiteindelijk de Europese rechtbanken die beslissen of een fusie er mag komen.

Berg persoonlijke data

De Europese Commissie focust normaal op het economische effect van fusies. In het geval van Fitbit en Google stelt zich daar wellicht geen probleem. Maar de gigantische berg data die Google en Fitbit apart hebben, samenvoegen, brengt andere problemen met zich mee als de twee bedrijven fusioneren.

Google zegt ‘constructief met regulatoren te willen samenwerken om hun vragen te beantwoorden over de deal’ en dat ze geen persoonlijke informatie zullen verkopen aan eender wie. ‘Fitbit-data zullen niet gebruikt worden voor Google ads’, klinkt het zelfs. ‘We zullen Fitbit-gebruikers de kans geven om hun data te bekijken, te verwijderen of te verhuizen’, zegt het bedrijf.

De deal tussen Google en Fitbit, die naar verluidt 2,1 miljard dollar waard zou zijn, ligt al even onder de Europese loep. Daarmee is ook meteen duidelijk dat Alphabet, het moederbedrijf van Google, klaar is om naar de gezondheidssector te schakelen. Fitbit heeft meer dan 28 miljoen gebruikers.

WhatsApp en Instagram

Europa van zijn kant is voorzichtiger geworden met het toelaten van grote techdeals. Zo kwam er veel kritiek op de overname van WhatsApp door Facebook in 2014. Die deal was toen 19 miljard dollar waard. Ook Instagram en Facebook zijn intussen al lang deel van hetzelfde bedrijf. Die deal ging door voor ‘slechts’ 1 miljard, in 2012.

Lees ook:

Meer