‘EU staat nergens inzake elektromobiliteit’

Europa staat nergens op vlak van de ontwikkeling van elektrische wagens. Dat blijkt uit een onderzoek van de Italiaanse Claudio Sabattini Foundation, waarover de krant Der Spiegel bericht.

In 2018 reden er in de ganse EU ongeveer 5 miljoen elektrische voertuigen (EV) rond. In 2017 had de Europese Commissie dat aantal voor 2020 nochtans op 9 tot 20 miljoen geschat. Tegen 2025 was zelfs sprake van 40 tot 70 miljoen.

Maar volgens de Italianen waren die schattingen nooit realistisch. Ook Stefan Bratzel van het Centre of Automotive Management (CAM) zegt in de Duitse krant dat de overheden en autoproducenten pas in 2016 elektromobiliteit serieus begonnen te nemen. Omdat het dieselschandaal de mensen wakker schudde. 

Pas na het dieselschandaal werd de EU wakker

‘Het dieselschandaal fungeerde als een katalysator voor e-mobiliteit door politieke druk te creëren. Daarom is er pas nu ​​echte verandering bij de fabrikanten te zien, vooral bij Volkswagen,’ zegt Bratzel.

De achterstand vertaalt zich niet enkel in absolute cijfers. Uit de studie blijkt ook dat het marktaandeel van elektrische auto’s laag blijft. In 2018 werden in de EU 385.000 elektricische wagens en plug-in hybriden verkocht. Goed voor twee procent van alle nieuwe wagens. Een jaar eerder was dat aandeel 1,5 procent.

Weinig laadpalen… dure auto’s

Het probleem blijft een gebrek aan openbare laadpalen, wat maakt dat elektrische wagens enkel kunnen worden gekocht door mensen die over een eigen garage beschikken. Vlaanderen telt 1 laadpaal per 2.000 inwoners. In Noorwegen, dat ook een belastingvoordeel toekent, is dat 1 per 300. Daar is 46 procent van de auto’s elektrisch. Naast de gebrekkige infrastructuur voor elektrische voertuigen blijven ook het bereik en de prijs van een EV een obstakel.

Maar volgens Bratzel kan een goede landelijke laadinfrastructuur het probleem van de relatief hoge prijzen oplossen. Wanneer altijd een gratis laadstation in de buurt is heeft een EV immers geen grote batterij nodig.  

Daar is China weer

In de studie verwijzen de Italianen meermaals naar China, waar het aandeel in het globale e-wagenpark tussen 2017 en 2018 steeg van 39 naar 45 procent. Vorig jaar reden in China 2,3 miljoen elektrische voertuigen rond, vergeleken met 1,1 miljoen in de VS en 960.000 in de EU.

Opmerkelijk genoeg investeren Duitse autofabrikanten meer in China dan in de EU. Net omdat daar de markt ligt. De auto-industrie investeerde in 2018 ruim 45 procent van al haar middelen in China. Dat geldt vooral voor Duitse bedrijven: zo investeerden VW en Mercedes bijvoorbeeld de helft van hun middelen in China, veelal in batterijen.  

Azië neemt ondertussen 85% van alle productie van batterijen voor zijn rekening, vergeleken met 3% in de EU. In dat verband is de recent aangekondigde investering in een Frans-Duitse ‘Airbus voor batterijen’ goed nieuws, al lijkt het meer op een defensieve zet, eerder dan op een ambitieus project.

Meer